Johnnie Walker claimt merkdomein 'Joy' met knuffelpunker Plastic Bertrand

'Keep Walkin'' wordt 'Joy Will Take You Further.

Helaas hebben we geen rechten meer op deze afbeelding
Adformatie

Hoewel Johnnie Walker zelf spreekt van een &;evolutie&;, lijkt het er toch meer op dat &;s werelds grootste whiskymerk het roer radicaal omgooit. Van het serieuzere &;Keep Walking&; (zie video helemaal onderaan) maakt het nu de stap naar een nieuwe pay-off: &;Joy Will Take You Further&;. De nieuwe campagne is gisteren gestart. Diageo, het moederbedrijf van Johnnie Walker pakt de zaak groots aan en spreekt van &;de grootste wereldwijde marketingcampagne ooit&;. Die start tegelijkertijd in 50 landen. De bedoeling is dat zo&;n 270 miljoen consumenten er mee in aanraking komen in de eerste week. Dit is de (lange versie van) de commercial:

;Joy Will Take You Further&; | Keep Walking.

&;Persoonlijke ontwikkeling&; is zo&;n 15 jaar lang de kern van de merkfilosofie geweest. Diageo zegt dat het met &;Joy Will Take You Further&; kiest voor een een nieuw perspectief op dat thema. Het drankenconcern: &;De hedendaagse consument ziet lol ("joy") als catalysator voor de persoonlijke vooruitgang waar ze naar op zoek zijn.&; Die cultuuromslag wil het merk omarmen. &;Plezier is hét recept op de weg naar succes.&;

Jude Law
Het wemelt in de campagne van de supersterren op het gebied van sport en entertainment. Formule I-coureur Jenson Button bijvoorbeeld, de Amerikaanse rockband OK Go, het Mexicaanse topmodel Montserrat Oliver, die het luchtruim kiest met een jet pack. (Hier maakt Oliver zich klaar voor haar vlucht:)

Ook Jude Law is weer te zien in de reclame. Vorig jaar had hij de hoofdrol in een lange film van Johnnie Walker. (Zie onderste video onderaan dit artikel.)

Superlatieven
De hoogste marketingbaas bij Diageo, Syl Saller, zegt ‘enorm enthousiast’ te zijn over het potentieel dat hij ziet in de nieuwe campagne. ‘Wij geloven in het bouwen van merken die betekenisvol zijn, die verder gaan dan het product zelf. Deze campagne is een geweldig voorbeeld van een ongelofelijk sterk idee dat tot leven is gebracht met uitstekend creatief werk.’

Ça plane pour moi
Om het thema &;Joy&; (lol, plezier, vreugde, blijdschap) meer diepte te geven, gebruikt Johnnie Walker de jaren &;70 hit van Plastic Bertrand &;&; (letterlijk vertaald: &;ik verkeer in hogere sferen&;). In Nederland is Plastic Bertrand (inzetje links) bekend om zijn optreden bij popprogramma Toppop, waar hij springend op een trampoline optrad.

 

 

 

2009 (met Robert Carlyle):

2014 (met Jude Law):

;The Gentleman&;s Wager&;


 

 

Advertentie