Jupiler delft onderspit in beeldrechtzaak tegen Aldi-pils

Het rode blikje van Buval, een pilsmerk van discounter Aldi, zou te veel lijken op dat van Jupiler. Maar Aldi ging met succes in hoger beroep.

Begin 2016 moest Aldi België op last van de rechter al het pils dat verkocht werd onder het merk Buval uit de schappen worden genomen. De verpakkingen zou teveel lijken die van Jupiler. Buval voert weliswaar een paard als beeldmerk, en geen stier zoals bij Jupiler het geval is, maar door de rode steunkleur verwarring kunnen ontstaan bij de consument, vond AB Inbev (Jupiler) en de rechter ging daarin mee.

Steunkleur
Aldi veranderde de steunkleur vliegensvlug in goud, maar ging ook in hoger beroep. Nu beslist de Belgische beroepsrechter anders. Niet het uiterlijk, maar de naam is doorslaggevend, zegt hij. Bovendien is Jupiler niet te koop in de winkels van Aldi. Daardoor kan ook geen verwarring ontstaan. AB Inbev kan nog in cassatie gaan, maar het is niet bekend of dat ook gaat gebeuren.

Buvel? Duval?
Eerder dit jaar toog ook Duvel Moortgat al naar de rechter vanwege Buval. De merknamen Buval en Duvel zouden teveel op elkaar lijken en elkaar zo in het vaarwater zitten. Dat vond de rechter wel meevallen. Bovendien, zo overwoog hij, is Buval een pilsener en Duvel een speciaalbier. Duvel Moortgat ving bot.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie