Literaire prijzen maken weinig indruk op het publiek

Helaas hebben we geen rechten meer op deze afbeelding
Adformatie

Jan Terlouw is in Nederland de schrijver met de sterkste reputatie. Bol.com het sterkste merk van de Nederlandse boekenbranche. Dit blijkt uit naar de boekensector door Hendrik Beerda Brand Consultancy, waarvoor 1250 Nederlanders zijn ondervraagd.

Bij een vergelijking van de reputaties van personen en organisaties die actief zijn in de boekensector blijkt bol.com de sterkste positie te hebben. Bruna en De Slegte staan op de tweede en derde positie op de ranglijst van boekverkopers met een sterke naam. Selexyz is slechts bij een klein deel van de bevolking bekend. Bol.com heeft een veel sterkere reputatie dan de Nederlandse schrijvers.
Opvallend is de positie van de Kinderboekenweek. Deze promotieperiode voor het kinderboek heeft zelfs een sterkere naam dan de Boekenweek. Alleen onder hoogopgeleiden is de Boekenweek net iets populairder dan de Kinderboekenweek. De waardering voor de twee andere boekevenementen met nationale bekendheid – het Boekenbal en de Maand van het Spannende Boek – blijkt beperkt te zijn.
Van de tientallen prijzen die de boekensector kent, zijn slechts zeven enigszins bekend bij de Nederlandse bevolking. De Gouden Griffel, die jaarlijks wordt uitgereikt voor het best geschreven kinderboek, is de prijs met de sterkste reputatie. ‘Kennelijk maken activiteiten die zich richten op het lezende kind de meeste indruk, gezien de sterke positie van de Gouden Griffel en de Kinderboekenweek’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda.
Uitgeverijen slagen er niet in de top-10 van sterkste merken in de boekensector te bereiken. Kluwer en A.W. Bruna zijn de meest gerenommeerde namen, volgens het onderzoek.

Top-10 van Nederlandse schrijvers met de sterkste reputatie
1. Jan Terlouw
2. Carry Slee
3. Harry Mulisch
4. Maarten ’t Hart
5. Kluun
6. Kees van Kooten
7. Adriaan van Dis
8. Hella S. Haasse
9. Heleen van Royen
10. Paul van Loon

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie