Premium

'Nederland gaat het op SXSW nog beter doen’

New Dutch Wave gaat in maart voor de tweede keer naar festival South by Southwest in Austin (Texas) om Nederlandse creativiteit en ondernemerschap internationaal in de schijnwerpers te zetten. Wat levert dat op? Een terug- en vooruitblik.

Foto: Nick Helderman

‘We will be back’, zeiden ze in 2017. Dus gaan Arne Koefoed, Atilla Meijs en Danny Frietman namens New Dutch Wave begint maart opnieuw met tientallen partners naar de Amerikaanse staat Texas om op het festival South by Southwest (SXSW) Nederlandse creativiteit en ondernemerschap in de schijnwerpers te zetten. Het festival is toonaangevend op het gebied van muziek, film, digital storytelling en digitale cultuur en wordt jaarlijks bezocht door zo’n vierhonderd Nederlanders.

Ontstaan van New Dutch Wave
Tijdens SXSW 2016 kwamen creatieve ondernemers Koefoed en Meijs op het idee om als Nederlanders samen op te trekken. Terug in Nederland richtten ze daarom een overkoepelende club op die alle Nederlandse activiteiten op SXSW zou verbinden. Koefoed: ‘Een combinatie van creativiteit, technologie, muziek en film. We heten New Dutch Wave, want het gaat om een beweging die steeds groter moet worden.’ Als derde partner sloot Danny Frietman van Enterprise Summit zich aan. Frietman organiseert evenementen en heeft goede contacten bij de IT-sector en de overheid.

Uiteindelijk reisden vorig jaar meer dan vijftig ondernemers, creatieven en grote bedrijven naar het festival. Als ambassadeur van Nederlandse start-ups ging ook prins Constantijn mee. Er was een eigen stand op de beursvloer en een fysieke ontmoetingsplek, een soort Holland Heineken Huis. Voor Atilla Meijs was het een succes. ‘Je lokt het publiek minder snel met wat je als bedrijfje x te bieden hebt, dan met innovatie en creativiteit van ‘de Nederlanders’.’

New Dutch Wave is van 11 tot en met 15 maart aanwezig tijdens SXSW. Net als vorig jaar presenteren Nederlanders zich gezamenlijk op de beursvloer en met een New Dutch Wave-huis in de stad. Op de beurs zijn dagelijks pitches van innovatieve start-ups en gemeentes. In het huis (dit jaar in de Waller Ballroom aan 6th Street) worden concerten, demonstraties, presentaties en borrels georganiseerd.

Zakelijk succes?
Zijn er dan ook deals gesloten vorig jaar? Meijs zelf haalde tijdens SXSW een internationale opdracht binnen van Universal Music. ‘Er loopt van alles rond: venture capitalists, platenlabels op zoek naar artiesten. Voor mij geldt dat ik al tevreden ben als ik daar één potentiële klant uithaal. We hebben dus goed zaken kunnen doen.’

HR-softwarebouwer Appical heeft zijn nieuwe kantoor in New York te danken aan een ontmoeting in Austin, vertelt ceo Gerrit Brouwer: ‘Je legt heel makkelijk contacten en New Dutch Wave hielp ons ook actief.’ Bijvoorbeeld door hem voor te stellen aan een tech start-up. Hun bedrijven sloten zo goed bij elkaar aan, dat ze afgelopen jaar fuseerden.

Ook mede-initiatiefnemer Koefoed heeft dankzij New Dutch Wave zijn creatief bureau Wink beter op de kaart kunnen zetten. ‘Zowel in het buitenland, als in Nederland. We hebben nu veel meer partijen over de vloer die we via het collectief hebben leren kennen.’

'Het kan beter'
Producer Sara Nix ging mee naar Texas namens productiebedrijf Halal. In een Cadillac met een mini-bioscoop erin waren korte films, videoclips en commercials van Halal-regisseurs te zien. En dat leverde volgens haar ‘nieuwe contacten en een paar klussen’ op.

 

 

Al kan de connectie met het buitenland nog beter, denkt ze. ‘Nu waren het toch vooral veel Nederlandse partijen die samenkwamen.’

Ook Leontine Jacobs van start-up Utomik (‘de Netflix voor games’) ziet ruimte voor verbetering. ‘Zo hadden we graag meer promotie voor bijvoorbeeld de presentaties in het New Dutch Wave-huis gezien.’

Minder vol, maar beter
Vorig jaar trokken een paar presentaties internationale belangstelling, maar er waren ook programmaonderdelen met weinig bezoekers. De organisatie pakt het dit jaar daarom anders aan. Danny Frietman: ‘Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Vorig jaar probeerden we krampachtig het programma te laten corresponderen met dat van SXSW, met evenveel talks en onderwerpen. Dit jaar stellen we een minder vol, maar beter programma samen.’

Dit doen andere landen en bedrijven
De Nederlandse delegatie heeft namelijk nogal wat concurrentie. Tijdens het festival barst Austin van de ‘huizen’, zoals Great Britain House, Japan House, German Haus, Washington DC (WeDC) House, Casa Mexico en de Oslo Lounge. Daarin organiseren landen hun eigen mini-congres met presentaties, workshops, lunches en optredens. Het zijn trouwens niet alleen landenorganisaties, ook techbedrijven als Spotify (Spotify House), Twitter (Twitter House), Cisco (Spark Haus) en Samsung (VR Lounge) hebben een eigen locatie.

 

 

Betalen voor officiële programmavermelding
Samen met de meer dan drieduizend sessies en events die SXSW Interactive zelf organiseert, verandert de stad Austin een week lang in één gigantisch interactief congres. ‘We dachten dat we wel zonder officiële vermelding in het programmaboekje en de app konden’, vertelt Koefoed. ‘Per vermelding betaal je namelijk zo’n 2500 euro. Maar we hebben geleerd dat we toch maar beter kunnen investeren.’

Nederland als muziek- en festivalexpert
Verder willen de initiatiefnemers een nog breder beeld geven van de Nederlandse creatieve wereld. Er is dit jaar bijvoorbeeld meer aandacht voor muziek, in samenwerking met partijen als Paradiso en Buma Cultuur. Andere thema’s zijn ‘de slimme stad’, tech en start-ups. Koefoed: ‘Ook willen we laten zien dat Nederland eigenlijk de ruggengraat is van de wereldwijde festivalcultuur. Nederlandse bedrijven lopen voorop als het gaat om duurzaamheid en verzorgen de regie van grote festivals in Amerika of China.’

Zo doen ze het in het German Haus
Gaan de Nederlanders Nederland voor de tweede keer gezamenlijk naar South by Southwest, de Duitsers doen dat al meer dan tien jaar. Dit jaar gaan er zo’n duizend, een record. Zij worden gesponsord door de federale regering, de deelstaten en een aantal steden. Ina Kessler van het German Haus vertelt dat zij elk jaar ‘het beste van het beste’ van de Duitse creatieve branche wil laten zien. Van opkomende muzikanten tot ict-bedrijven. ‘Voor de meeste ondernemers die wij meenemen is dit een eerste stap naar de Amerikaanse markt. Voor anderen is het een manier om bestaande relaties te versterken. SXSW gaat niet om producten verkopen, maar om inspiratie opdoen, je netwerk vergroten en je visie op de toekomst versterken. Dat vinden we heel belangrijk voor onze branche.’

Nederland presenteerde zich in 2017 ‘vrij goed’, vindt Kessler. 'Interessante presentaties en een heel mooi aangeklede locatie.' Tips? ‘Bereid je goed voor. Maak afspraken, oefen je pitch op een Amerikaanse manier: snel en kort.’ En voor de organisatie van New Dutch Wave: ‘Om op te vallen moet je echt het allerbeste meenemen wat Nederland te bieden heeft. Wees verrassend.’

SXSW is een jaarlijks festival op het snijvlak van interactieve media, film en muziek. Op ruim honderd podia treden meer dan 2000 artiesten op uit meer dan vijftig landen. Dit jaar vindt het festival plaats van 9 tot en met 18 maart en Adformatie.nl doet dagelijks verslag van het festival.
premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct
Advertentie