Nederlandse media, stop met nog meer content maken

De verdienmodellen van Telegraaf VNDG zijn volkomen onduidelijk.

In de Nederlandse mediasector is het momenteel ieder voor zich en God voor ons allen. Stel je het Nederlandse mediaspeelveld voor als een huiskamer waar de vloer gedweild wordt door Nederlandse mediabaasjes, terwijl de Amerikaanse mediareuzen in grote fauteuils met elkaar lachen en niks doen. 
In een steeds kleiner hoekje in de kamer staan al die Hollandse mediabazen te dweilen. Het hoekje wordt steeds kleiner. En maar dweilen en elkaar aankijken.

De Amerikanen – Facebook, LinkedIn, Google – zitten er ontspannen bij. En doen helemaal niks. Ze hoeven niks te doen. De Nederlandse mediasector maakt ruzie in dat kleiner wordende hoekje. 

Bij de introductie van Telegraaf VNDG wilde ik heel graag héél enthousiast zijn. Maar dat lukt me nauwelijks. Omdat het Nederlandse antwoord op de teruglopende advertentie-inkomsten – vanwege een teveel aan content die steeds minder waard is – nóg meer contentproductie is. Hoe gaaf het videokanaal ook wordt, één ding weet de Telegraaf Media Groep zeker: het gaat heel veel extra geld kosten en de verdienmodellen zijn volkomen onduidelijk.

Branded content is helemaal stuk
‘Branded content’. Daar wil Telegraaf VNDG het mee verdienen. Man, branded content is helemaal stuk, dood en kapot. Er zijn veel te weinig klanten om bij alle media-exploitanten branded content te maken. Dat gaat niet werken. 

Ik hoop oprecht dat TMG met Telegraaf VNDG vooral kosten gaat verschuiven. Stoppen met heel veel andere vormen van redactie. Dit mag nooit ‘on-top-of’ zijn. Dat gaat de TMG nooit terugverdienen. 

Nóg meer contentproductie. Dat is het antwoord van de Nederlandse mediasector op de teruglopende inkomsten. Dat is echt geld weggooien. Probeer eerst nou geld te verdienen met wat je al maakt. En blijf vooral weg van de markt met allemaal maatwerk-branded-content-ideeën. Het is namelijk bijna niets waard. 

Evengoed, ongelooflijk veel succes, Telegraaf VNDG. Vaag andere media-exploitanten weg. De zeis moet flink door het mediaveld. Niet méér, méér, méér content. Maar minder. En vooral: meer technologie waarmee adverteerders hun klanten gericht kunnen bereiken.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie