NGO hakt in op concurrentie

Maatschappelijke belangenorganisaties, ook wel ngo's genoemd, schuwen harde communicatie niet. Die activistische methoden gebruiken ze steeds meer ook tegen elkaar. Arme George Clooney zit nu tussen hamer en aanbeeld van twee strijdende visies op duurzaamheid.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zwitserse NGO, Solidar, nagelt George Clooney persoonlijk aan de schandpaal in over te stappen op FairTrade. Op zich niets bijzonders, we beginnen gewend te raken aan dit soort harde campagnes van belangenorganisaties.

Maar wat wil het geval? Nespresso loopt voorop in het verduurzamen van hun keten. Ze hebben samen met Rainforest Alliance een eigen duurzaamheidsprogramma (AAA genaamd) opgezet dat wordt gecertificeerd door derde partijen waaronder Control Union. Bovendien betaalt Nespresso boeren ook nog eens beter dan wie ook. Zo verzekeren ingewijden mij.

Als je , dan blijkt hun ware motief: eigen label eerst. Alles dat niet is is per definitie oneerlijk in hun beleving. "Fairtrade - what else?"

De virale film van Solidar is een nieuwe stap in de ontwikkeling van verduurzaming: ngo's concurreren onderling op het scherpst van de snede en gebruiken daarvoor activistische methoden die geen reclamecodecommissie zou toestaan als het om bovengrondse consumentenmerken zou gaan. Stel je voor dat Douwe Egberts zo Nestlé zou aanvallen als FairTrade nu in feite met AAA doet…

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie