Online game ads in ruil voor freemiums

Of het nu in de trein is, tijdens een verjaardag of simpelweg in de woonkamer met vrienden: online gaming is niet meer weg te denken als vrijetijdsbesteding van de consument.

  • Blog
  • 18 December 2013
  • Sebastiaan Eikholt
Helaas hebben we geen rechten meer op deze afbeelding
Adformatie

Uit een recent onderzoek van gamebedrijf Spil Games blijken inmiddels wereldwijd zo’n 700 miljoen mensen online te gamen. Het geldt als een van de meest populaire online activiteiten van de consument. En dat gamen niet meer een mannen ding is, blijkt uit het percentage vrouwen dat aan het gamen is geslagen, namelijk 46 procent. In vergelijking met populaire videodiensten als Youtube, wordt er gemiddeld langer gebruik gemaakt van online games. Zo stelt dat de online games gemiddeld dertig tot veertig minuten wordt gegamed. En dat is twee keer zolang als de gemiddelde Youtube sessie. En daarmee haalt het traditionele media bij, zoals televisie. Mij lijkt het dus het toekomstige platform voor marketeers. Maar wat maken online games het ideale kanaal voor de marketeer?

Onafhankelijkheid

Het is voor consumenten gemakkelijk geworden om ongeacht van tijd, locatie en device online te gamen. Of het nu thuis is voor de televisie na een lange dag werken, of juist op een tablet in de treinrit op weg naar huis. Veel online games maken het mogelijk om zowel op een tablet, computer als smartphone dezelfde game te spelen. Daarmee onderscheiden ze zich ten opzichte van de huidige console games. En nog belangrijker, de consument kan op elk moment van de dag blootgesteld worden aan advertenties.

Snel Internet

Met nieuwe technieken, zoals en 4G, is het online gamen nog toegankelijker geworden. Veel games vragen om een snelle verbinding om grote hoeveelheden data te kunnen versturen en te ontvangen. Hoewel kabelinternet en ADSL nog steeds populair zijn onder Nederlanders, neemt de vraag naar het snelle glasvezel toe. In september van dit jaar lag het aantal glasvezelaansluitingen tot aan de deur (FTTH) reeds op 1,5 miljoen. En voor het snelle 4G mobiel internet geldt dat meer dan de helft van de Nederlanders interesse heeft om hier gebruik van te maken. Hoewel het aanbod divers lijkt, is het toch een beperkt aantal die de touwtjes in handen heeft. Hierdoor betaalt de consument nog fors voor snel internet. Mijns inziens vormt dit een belemmering voor de toegankelijkheid van online games. Met een toenemend aanbod, zal ook de vraag toenemen naar geavanceerde games, die om een snellere verbinding vragen.

Verdienmodel

Waar in het verleden de omzet werd behaald met de verkoop van games, ligt dat tegenwoordig compleet anders. Waar gamebedrijven, die zich focussen op consoles, nog inkomsten verkrijgen met de verkoop van populaire titels als FIFA en GTA, kiezen online game ontwikkelaars voor freemium versies. De game is gratis toegankelijk, maar om optimaal te gamen dient betaald te worden. Bijvoorbeeld om sneller door een level te komen of door het virtuele karakter in het spel te upgraden. En met verschillende betalingsmogelijkheden is het voor de consument eenvoudig geworden om snelle betalingen te verrichten. De traditionele console games implementeren ook vaker online modi om inkomsten te halen uit extra gameopties voor de consument.

Advertentiemogelijkheden

We mogen games niet meer negeren als advertentiekanaal. Inmiddels wordt de waarde van de game industrie geschat op 700 miljard dollar. De verwachting is dat tegen het einde van dit jaar zo’n 1,2 miljard gamers actief zullen zijn. En niet alleen in Europa en Noord-Amerika, maar ook in opkomende landen in Zuid-Amerika en Azië. Voor bedrijven is het onverstandig om online games als marketingkanaal weg te wuiven. Binnen de Appstore gelden games inmiddels als de populairste apps. De game industrie heeft de beschikking over een grote hoeveelheid persoonlijke kenmerken en gedrag van consumenten. Bijvoorbeeld welke aankopen worden gedaan en wanneer welke game tegen wie wordt gespeeld. Toekomstig gedrag kan in kaart worden gebracht, waardoor games verbeterd kunnen worden en bedrijven nog effectiever kunnen adverteren. Er is met name een sterke groei zichtbaar van het aantal digitale video advertenties binnen games, aldus het onderzoek van Spil Games. De click through ratio ligt bij deze video advertenties vijftien keer hoger in vergelijking met display advertenties. En dus een hogere kans op conversie. Wetende dat maar liefst 83% van de online gamers open staat voor advertenties in ruil voor gratis games is het wel heel raar om hier niet gebruik van te maken als online marketeer. Online games bieden toekomst en zijn de perfecte aanvulling op de online marketingstrategie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie