Reorganisatie Bijenkorf kost 190 arbeidsplaatsen

Warenhuisketen wil de online positie verbeteren.

Reorganisatie Bijenkorf kost 190 arbeidsplaatsen
Bijenkorf

De langetermijneffecten van de coronacrisis komen hard aan bij de Bijenkorf. De warenhuisketen schrapt 35 van de 450 arbeidsplaatsen op het hoofdkantoor. In totaal staan 190 van de 2.200 banen op de tocht dit jaar. De directie heeft een adviesaanvraag ingediend bij de Ondernemingsraad om te snijden in het personeelsbestand. De keten wil de online positie versterken.

In de winkels zijn de besparingen in het begin van de COVID-19 crisis in gang gezet door de reductie van uren in flexibele en bepaalde tijd contracten, hierbij zijn geen gedwongen ontslagen gevallen.

Advertentie
advertisement

Versnelde groei online kanaal

Sinds het uitbreken van coronacrisis is het online winkelen bij de Bijenkorf hard gegroeid, zo geeft het merk aan. 'Het afgelopen half jaar groeide de omzet met tientallen procenten. Dit betreft de online groei in zowel Nederland als ook in België en Duitsland.' Een groot deel van de (Nederlandse) klanten geeft aan dat online winkelen op dit moment de voorkeur heeft. De reden voor het warenhuis om die positie te verstevigen en te verbeteren. Daarnaast maakt de warenhuisketen bekend dat in september de Franstalige webwinkel in Wallonië wordt gelanceerd, later dit jaar wil de Bijenkorf zijn digitale winkel ook in Frankrijk openen.

Ontwikkelingen fysieke winkels

De fysieke winkels van de Bijenkorf waren van 18 maart tot 29 april 2020 gesloten om verdere verspreiding van COVID-19 te beperken. De Bijenkorf zegt dat sinds de heropening van de fysieke winkels er maatregelen genomen zijn om een zo veilig mogelijke winkelomgeving te kunnen garanderen voor de medewerkers en de klanten. ‘Hierdoor is het aantal mogelijke bezoekers in de winkels beperkt.’  

Giovanni Colauto: ‘Ik zie geen reden om onze lange termijn strategie te wijzigen, maar het is wel noodzakelijk om actie te ondernemen op de veranderingen die nu plaatsvinden. De klant maakt een versnelde groei door naar online winkelen, zowel in Nederland als in onze omringende landen. Hier moeten wij adequaat op inspelen. Het spijt mij dan ook dat ik hen dit slechte nieuws moet brengen.’

Plaats als eerste een reactie

Advertentie