Richtlijnen voor Ingame Advertising van het IAB

Om tegemoet te komen aan de hardnekkige vraag van adverteerders en mediabureaus is het IAB gekomen met richtlijnen voor ingame advertising. Naar mijn mening worden er nu appels met peren vergeleken. Gaming moet niet worden vergeleken met bannering op websites of de discutabele GRP's van televisie commercials. Gaming is een totaal andere vorm van merkbeleving dan de passieve consumptie van internet of televisie.

  • Blog
  • 1 October 2009
  • Bart Hufen
Helaas hebben we geen rechten meer op deze afbeelding
Adformatie

Omdat gaming een interactief medium is zouden adverteerders juist de interactieve mogelijkheden van games moeten uitbuiten. Wees creatief en onverwacht, want alles is te programmeren in deze virtuele werelden! Een banner plaatsen in een game is net zo spannend als een poster plakken op de muur van een leegstaand pand op een verlaten industrieterrein. De mediaconsumptie van jongeren tot 19 jaar is heel anders dan die van 10 jaar geleden, dus lijkt het me logisch dat adverteerders zich aanpassen en innoveren.
Uit de interviews die ik tot nu toe heb gehad met focusgroepen blijkt dat de jeugd reclame in games helemaal niet erg vind. Sterker nog - ze zijn zich er heel bewust van en kunnen het ook waarderen, mits het origineel is, verrassend, grappig en niet te nadrukkelijk of 'hardnekkig' (persistant).

De resultaten van de diepte interviews zal ik binnenkort uiteen zetten tijdens het Marketing Information Event in Rotterdam op 4 november.

Voor wie de richtlijnen van het IAB wil lezen, ze staan op en zijn ook te downloaden (onderaan de pagina).

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie