Premium

Sizzer Amsterdam mag reclamemuziek maken voor Coca-Cola

Het bureau wordt een van de vijf reclamemuziekmakers van Coca-Cola Company wereldwijd. Daarom vijf vragen aan Marcel Alexander Wiebenga van Sizzer Amsterdam.

Hoe is de liaison met Coca-Cola ontstaan?

'Ik was ooit spreker in een panel over reclamemuziek in Barbados. Weekje zon, zee, en Hilton. Ik ontmoette daar de vader van Beyoncé (wat een figuur is dat), de manager van Kanye West en mensen die bezig waren met muziek bij Coca-Cola. Twee jaar later krijg ik een telefoontje van een onbekend Amerikaans nummer: "This is Coca-Cola from Atlanta, are you interested in being on our shortlist to become one of our music suppliers for all brands Coke World Wide?"

Best wel gek natuurlijk. Ik vroeg hem hoe hij dan aan ons kwam, en dat was via-via allemaal in dat weekje Barbados begonnen. Uiteindelijk bleek het een pitch te zijn met maar liefst 28 bedrijven verspreid over 6 maanden, en eerlijk gezegd dacht ik vanaf het begin al wel… ja, gaat lukken. En zie!'

Wat behelst de deal precies?

'Dat is allemaal nog wat onduidelijk en veranderd ook steeds. Het lijkt erop dat er nu een “zachte” verplichting komt voor alle bureaus om met bedrijven uit de pool aan de slag te gaan. We zijn inmiddels bezig met klussen vanuit Mexico, Vietnam en Manilla.'

Wat is jullie doel? Wat maken jullie straks het allerliefst voor The Coca-Cola Company?

'Ik zou het helemaal niet vervelend vinden om straks de Coca-Cola World Cup tune te maken, want dat zijn ze wel, weet je. Spannende klussen waar het er echt op aankomt. Het is helemaal te gek om te werken aan een merk dat zo met muziek vervlochten is. Mijn tweede singeltje (na Koud He van de V-boys) was van de Golden Earring op Coca-Cola Records. Ik heb uit vreugde een nieuwe kopie gekocht en deze laten signeren door meneer Hay. “To Marcel, Enjoy Coke!” Staat erop. Goed, hè?'

Waar staat Sizzer om bekend?

'Sizzer staat volgens mij goed bekend als een hot shop en als plek voor eigenwijze misfits, ons feest in Cannes en werk wat we gedaan hebben voor veel auto- en cosmeticamerken in Duitsland en Frankrijk.

We zijn erg gericht op craftsmanship: die 10% extra doen zonder dat mensen het horen. Onze creatief directeur (Michiel Marsman) heeft weleens een strijkerskwartet opgenomen, terwijl dat eigenlijk niet meer nodig was en ook best buiten budget. Ik vroeg: Waarom doe je dat nou, dat gaat helemaal niemand toch horen? Waarop hij zei: Jawel, ik ga dat horen Marcel.'

Productiehuizen werken steeds vaker direct voor merken. Waarom is dat?

'De oorzaak is hoofdzakelijk financieel. Ik zag recent in Frankrijk dat bureaus hun eigen productie- en post-productiefaciliteiten opzetten, om deze dan te laten concurreren met onafhankelijke faciliteiten. In Amerika zag je iets vergelijkbaars, dat daar tot ophef leidde omdat dit concurrentie vervalsing zou zijn. 

Coca-Cola maakt met ons zo’n deal omdat ze beter prijzen, kwaliteit en overzicht over rechten willen. Voor bedrijven van een bepaalde omgang loont dit, en ik verwacht dan ook dat er meer van dit soort deals worden gemaakt.'

Waaruit bestaat voor jou de ideale combinatie tussen een merk en muziek?

'Mijn opvatting was altijd: wij maken muziek voor reclame, geen reclamemuziek. Het doel was altijd muziek maken die mensen ook gewoon thuis op zouden kunnen zetten. Maar de laatste tijd ben ik enorm gecharmeerd van het Engelse reclamewerk, waarbij de muziek een hele belangrijke rol speelt. De muziek draagt wel echt bij aan het concept, denk aan de Superhumans-film voor Channel 4. Volgens mij ben ik meer van reclame gaan houden.'

 

Tot slot, welk nummer zou je op je begrafenis draaien?

'Ik ben eerlijk gezegd van plan om nooit en te nimmer dood te gaan, maar goed. Als ik moet kiezen: Regurtitate met het nummer , veel plezier daarmee alvast…'

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct
Advertentie