Startup: Shop2Mobi richt etalages in voor webwinkels

Hoe ouderwets, een winkelpand met producten in de schappen. Toch loop je een hoop klanten mis als je alleen een webwinkel hebt, menen Dennis en Roman van Shop2Mobi. En dus combineerden ze offlineverkooppunten met onlineshopping.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik interviewde Dennis Vreeke en Roman Markovski, twee ondernemers met veel e-commerce-ervaring. In 2011 ontstond bij hen de drang om e-commerce écht te innoveren. &;Wat webshops mislopen in de offline wereld, was voor ons het gat in de markt.&; En zo ontstond

Verschuiving online en offline
Shop2Mobi combineert on- en offline winkelen. Wie winkelt, kijkt steeds vaker online. Offline kampen winkels met leegstand. Er zijn etalages over. En de prijzen van outdooradvertising zijn sterk teruggelopen. Roman: &;Shop2Mobi zorgt dat je overal in de wereld je fysieke product kunt verkopen, zonder de investering van personeel, huur en bedrijfspand. Je plaatst eenvoudig QR-codes waar je maar wilt, zodat je in feite elk plekje om kunt toveren tot een verkooppunt. Zo hadden we voor bol.com een grote campagne op Rotterdam Centraal, waar we op een achttien meter lange wand vakantieartikelen verkochten. Dat is echt in alle bladen geweest.&;

QR-etalage
Shop2Mobi ontwikkelde ook QR-etalages voor Primera en Kruidvat. Roman: &;Zij hebben veel, maar vaak ook kleinere winkels. Hierdoor kun je een groot deel van je assortiment niet kwijt en moet je selecteren wat je wel en niet laat zien. Met een QR-etalage toon je je producten aan klanten, op een zeer beperkte ruimte. Wil je een fiets verkopen, dan plaats je een foto met de code. Wie ‘m scant, komt op een pagina met prijzen en meer informatie.&;

Buitenlandse klanten
Shop2Mobi heeft zo’n 400 klanten, liefst 95 procent van hen zit in het buitenland. In Chili, Brazilië, Zuid-Korea en Afrika. Hoe komt het dat relatief weinig Nederlanders zich aanmelden? Roman: &;Hier moeten we nog accepteren dat je makkelijk producten met je mobiel kunt afrekenen, zoals in Japan.&;

Volgende stap
In 2011 waren Dennis en Roman het enige platform dat QR-codes aanbood. Nu zien we soortgelijke bedrijven zoals en .. Roman: &;Om de concurrentie voor te blijven moeten we de nieuwste technieken inzetten. Inmiddels hebben we NFC geïntegreerd. Maar de kern blijft mobiel winkelen. Een volgende stap is integratie met e-commerce. We zijn nu op zoek naar een investeerder die ons daarbij kan helpen, vooral met advies over het verdienmodel.&;

Comfortzone
Roman: &;Wat ontzettend leuk is, is dat we volledig buiten onze comfortzone zijn gegaan. In plaats van alleen e-commerce partijen hebben we veel contact met outdoorproviders en met vastgoedpartijen, die lege winkelpanden aanbieden. Ook vanuit de vastgoedwereld krijgen we veel complimenten over ons concept. Blijkbaar hebben we iets neergezet waar de huidige markt naar op zoek was.&;

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie