Succesmerken en hun reclamebureaus

De sterkste merken hebben vaak een langdurige relatie met hun reclamebureau.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tijdens workshops vraag ik deelnemers weleens een lijst op te stellen van sterke merken. Nationaal  en internationaal. Die lijstjes verschillen nooit veel van elkaar. Je komt dezelfde merken vaak tegen. McDonald&;s, Apple, Nike, AH, Volkswagen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Interessant is dan te kijken welke grootste gemene deler die succesmerken hebben. Soms is dat de charismatische oprichter/leider. Meestal is dat het feit dat deze sterke merken een langdurige relatie hebben met hun reclamebureau. Neem de proef maar eens op de som.

Vastgesteld is dat de meeste van de Top 50 wereldmerken al tientallen jaren samenwerken met hetzelfde bureau. Dat verbaast me niets, want ik geloof heel sterk in de grote waarde van langdurige samenwerkingen. Door de enorme kennis over en weer. Door het besef dat beide partijen in dienst zijn van het merk, stimuleert, motiveert en corrigeert men elkaar.

&;Ja maar gaat zo’n langdurige relatie niet ten koste van de alertheid, de creativiteit en het willen leveren van topprestaties?&;, vraagt u zich  misschien af. Door de regelmatige personeelsmutaties aan beide kanten, zie je dat in 5 jaar tijd de bezetting grotendeels vernieuwd is.  Key-players aan beide kanten blijven vaak langer en de verschuiving in bezetting gaat geleidelijk. Dus er is sprake van continuïteit. Maar door die veranderingen houden beide partijen elkaar scherp en weten ze dat de relatie hecht is, een stootje kan hebben en dat de instelling ten opzichte van elkaar altijd positief is. Daardoor durven beide partijen ook kritisch tegenover elkaar te zijn.

In zo’n werkrelatie durft men meer. In zo’n relatie zoekt men op een positieve manier grenzen op. Probeert men wat. Neemt men initiatieven, want men is niet bang afgestraft te worden. Want zo’n angst leidt tot statische apathie. Langdurige hechte samenwerkingen leveren meer rendement en vooruitgang op.

Het is goed af en toe eens dit soort signalen te laten horen. Zeker in een periode, dat de samenwerkingen korter worden.

De juiste keuze en de juiste mentaliteit en instellingen ten opzichte van elkaar zorgen voor sterke merken. En da’s het belangrijkste dat telt.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie