Zo versterkt PSV engagement met de fans

Eindhovense voetbalclub maakt fans tot volgers met 'connected stadium' en persoonlijke, relevante communicatie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Rond het organiseren van live events is een nieuwe industrie ontstaan. Met innovatieve media kan de ervaring van de bezoeker worden verrijkt, teneinde meer loyaliteit en dus meer commerciële mogelijkheden te creëren. Tijdens iMMovator&;s vin de Amsterdam ArenA presenteerde Peter Rovers, manager marketing, media & commercie bij PSV Eindhoven, zijn verhaal over ver het ‘connected stadium’ en de fanstrategie van PSV.

Fan-engagement versterken
In de basis wil PSV zoveel mogelijk voetballiefhebbers tot de vaste fanbase rekenen. In een trechtermodel staan bovenaan vijf miljoen mensen die regelmatig voetbal kijken, daaronder 1,5 miljoen die zeggen fan te zijn van PSV. 900.000 mensen volgen PSV op Facebook en 150.000 mensen zijn geregistreerd in de officiële PSV-database, van wie er 90.000 clubmember zijn. De harde kern bestaat uit 35.000 clubmembers die regelmatig de wedstrijden bezoeken.

De inspanningen van PSV zijn erop gericht om het fan engagement te versterken. Dus van een fan een member maken en van een member een stadionbezoeker. Een voordeel van het merk PSV in vergelijking met consumentenmerken is dat de binding van fans met hun club al veel hoger is. Een eerste stap is om van een ‘fan’ een ‘volger’ te maken. Vanaf dat punt is persoonlijke binding door één-op-één marketing het uitgangspunt. PSV heeft een uitgebreid FRM-systeem (Fan Relationship Management) om fangegevens en -gedrag te registreren. Zo worden niet alleen naw-gegevens opgeslagen, maar is PSV ook bezig om kaartverkoop en uiteindelijk zelfs food & beverages aankopen op te slaan in z&;n systeem, zodat het in de communicatie met de fans daarop kan inspelen. Daarbij is het van belang de fanbenadering zo persoonlijk en relevant mogelijk te maken.

Eerste voorwaarde is goede techniek: goede registratie, goede technische faciliteiten en goede targeting sofware. Dan moet ook de wijze van communiceren doeltreffend zijn, bij voorkeur vanuit de spelers en dan ook nog idealiter één-op-één. Spraakmakend was de ingesproken die trainer Philip Cocu naar de fanbase stuurde.

Connected Stadium
Het project &;connected stadium&;, bedoeld om de fanbeleving in het stadion te verbeteren en de band met de fan te versterken, is volgens Rovers een logisch gevolg van de marketing strategie. Eerste stap was het verbeteren van de connectiviteit in samenwerking met UPC, zodat fans tijdens de wedstrijd social media kunnen gebruiken om hun ervaringen buiten het stadion te delen.

Onlosmakelijk daarmee verbonden is de nieuwe, eind januari gelanceerde PSV-app. In de basisversie vinden gebruikers onder meer een digitaal wedstrijdprogramma, club- en spelers info en online bestelmogelijkheden. De premium versie voorziet in statistieken, extra beelden en second screen-toepassingen. Rovers onthulde dat de app ook klaar is voor nieuwe diensten rondom gambling (als de wetgeving hier klaar voor is. Zo wordt bij de bekendmaking van de scheidsrechter voor de wedstrijd gelijk gemeld hoeveel procent van de wedstrijden van PSV die deze scheidsrechter floot gewonnen werd.

De tweede fase van het project werd op 31 januari in gebruik genomen tijdens de wedstrijd tegen Willem II. Tijdens de wedstrijd waren ruim 24.000 devices verbonden met het netwerk in het stadion, waarvan maximaal 10 duizend gelijktijdig. De nieuwe PSV app werd in één week 22 duizend keer gedownload.

De PSV-app is ontwikkeld in samenwerking met The Capitals en kan ook worden ingezet door andere clubs. Die hoeven de app daarvoor alleen maar te laten customizen. Met dank aan PSV, niet alleen koploper in de competitie maar ook op het punt van live event communicatie.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie