Zwaar weer voor dagbladsector

Minder advertenties, dalende oplages en stijgende bezorg- en papierkosten zorgen voor zware tijden in de dagbladwereld. Volgens directeur Jan Greven van de divisie landelijke dagbladen bij PCM staan "alle seinen op rood".

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In het Algemeen Dagblad zegt Greven dat "de tegenwind harder is dan begroot en sneller is gekomen dan verwacht". PCM heeft nog niet de eerste kwartaalcijfers bekend gemaakt, maar volgens de directeur zijn de cijfers "vergelijkbaar met die van De Telegraaf". Dat concern gaf vorige week een winstwaarschuwing. Wegener (uitgever van regionale en lokale kranten) denkt dat de winst dit jaar nauwelijks stijgt. Wel blijkt uit cijfers van BBC dat in het eerste kwartaal van dit jaar de advertentie-inkomsten in totaal gegroeid zijn. De inkomsten uit productadvertenties groeiden weliswaar licht met 1,3 procent naar in totaal 370.996.395 gulden. Maar de personeelsadvertenties doen het nog wel steeds goed: plus 21,5 procent naar 192.111.470 gulden. De dalende oplages en stijgende bezorg- en papierkosten geven echter een zwaar tegenwicht. Volgens Greven gaat er dit jaar bezuinigd worden. Op welk gebied dat gebeurt, wil hij niet zeggen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie