Bestseller met gesponsorde Amazon advertenties

Ons doel was om de brand awareness van LEONINE te vergroten door het implementeren van Sponsored Brands(SB’s) en Product Display Ads(PDA’s)

LEONINE Distribution GmbH, voorheen bekend als Universum Films, staat bekend om het uitbrengen van de populaire films zoals zoals Quentin Tarantino's "The Hateful 8", Oliver Stone's "Snowden" en "Rambo: Last Blood". Zij zagen Amazon Ads als een goed hulpmiddel om al hun beschikbare titels te optimaliseren en gingen hiervoor een samenwerking aan met factor-a (onderdeel van Dept) om dit te realiseren. Het bedrijf wilde hun zichtbaarheid en de verkoopcijfers van hun DVD's en Blu-Ray's op Amazon verhogen en wij hielpen ze daarbij.

Leonien

Het gebruikmaken van alle hulpmiddelen van Amazon

Om dit te realiseren heeft ons team tot aan de release van een film gebruik gemaakt van Sponsored Product Ads, Product Display Ads en Sponsored Brands. We maakten gebruik van pre-release advertentie-exemplaren, om voorafgaand van de releases de aandacht te vestigen op deze titels. Zo bereikten we de doelgroep in de vorm van advertenties met als boodschap “Bestel de beste films van het jaar vooruit”. Nadat een film werd uitgebracht, veranderden we deze campagnes om de klanten ervan bewust te maken dat de titel op dat moment beschikbaar werd. Naarmate de tijd verstreek en een titel zijn relevantie verloor, werd deze uit het hoofdfocus segment verwijderd. Deze films werden toen nog ondersteund door lopende automatische campagnes.

GROEI LEONINE’S BRAND AWARENESS VIA AMAZON

 

Een aanpak op maat voor universum

Ons doel was om de brand awareness van LEONINE te vergroten door het implementeren van Sponsored Brands (SB’s) en Product Display Ads (PDA’s). SB’s verschijnen boven de zoekresultaten van Amazon en brengen de boodschap van het merk over, samen met geselecteerde producten die passen bij de interesses van de klant. PDA’s daarentegen maken gebruikers bewust van alternatieven bij het doorbladeren van bijvoorbeeld de detailpagina van een ander product. Door gebruik te maken van Gesponsorde Producten (SP’s), hebben we de verkoop van nieuwe producten direct gestimuleerd.

De campagnes werden opgezet met verschillende keyword-optimalisatie strategieën om alle scenario’s te bestrijken en het succes te maximaliseren:

  • Generische keywords: niet-specifieke keywords die relevant zijn voor het product, zoals ‘drama film’ of de namen van de hoofdrolspelers. Deze zijn bedoeld om gebruikers te converteren die ergens in geïnteresseerd zijn, maar nog niet precies weten wat ze zoeken.
  • Defensieve keywords: keywords die specifiek zijn voor het geadverteerde product, zoals ‘Babylon Berlin’, ‘Universum Films’ (nu ‘LEONINE films’). Deze keywords beschermen het merk en/of product tegen concurrenten die advertenties zouden kunnen tonen wanneer klanten deze specifieke zoekopdrachten uitvoeren.
  • Competitor keywords: keywords die specifiek zijn voor een concurrerend merk zoals ‘Warner Brothers films’ of ‘Red Sparrow DVD.’ Deze keywords bieden alternatieven voor gebruikers die op zoek zijn naar specifieke producten van de concurrent met als doel deze om te zetten naar je eigen producten.
  • Automatisch: Het algoritme van Amazon selecteert automatisch keywords die overeenkomen met het product in kwestie en de meest relevante zoekopdrachten die gebruikers in de zoekbalk invoeren.
     

Resultaten

Door strategisch gebruik te maken van verschillende Amazon marketingtools zoals Sponsored Product Campaigns en Sponsored Brands, hebben we de zichtbaarheid en de verkoop van LEONINE’s merk kunnen vergroten en de samenwerking zet nog steeds voort. Onze oorspronkelijke strategie heeft echter succesvol uitgepakt en heeft tot op heden de volgende omzet gegenereerd:

  • 132 miljoen impressions
  • 12,5% gemiddelde advertentiekosten van de verkoop (ACoS) (Average Advertising Cost of Sale, oftewel ACoS)
  • 0,11€ gemiddelde kosten per klik (CPC, oftewel cost-per-click)

Plaats als eerste een reactie