Brouwers houden horeca in wurggreep

Volgens onderzoeksbureau Panteia/EIM laten de contracten tussen cafébazen en bierbrouwers nog steeds te weinig ruimte voor gezonde marktwerking. Branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wil dat de NMa maatregelen neemt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sinds 2006 is slechts 14,8 procent van de 643 ondervraagde horecaondernemers overgestapt naar een andere brouwerij voor hun tapbier. Volgens KHN is dat een bevestiging dat de horecabiermarkt op slot zit. Ruim een kwart van de cafés overwoog wel om over te stappen, maar heeft dit toch niet gedaan. Bierbrouwers helpen vaak beginnende cafés aan een starterskapitaal, op voorwaarde dat ze de eerste jaren alleen hun bier schenken. Veel cafébazen zitten daardoor vast aan contracten, waar zij moeilijk onderuit kunnen. Zeker voor cafés waarvan de brouwerij eigenaar is van het horecapand bestaat er nauwelijks een mogelijkheid om naar een andere, goedkopere leverancier van tapbier over te stappen. Uit het onderzoek wordt duidelijk dat als een ondernemer al overstapt, de band met de nieuwe brouwerij vaak nog groter wordt dan bij het oude contract. Tegenover elke twee bedrijven die een beter contract afsluiten door over te stappen, staan vijf horecabedrijven waarvan de afhankelijkheid van de brouwer nog verder toeneemt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie