Conceptcreatie: van zaadje tot appeltaart

Snellere en betere keuzes maken voor je nieuwe product? Input van je potentiële doelgroep helpt je daarbij.

Als een boer een appelboomzaadje plant, dan geeft hij dit zaadje alle aandacht die het nodig heeft om tot een sterke appelboom uit te groeien die prachtige vruchten draagt. Een marketeer onderneemt in theorie eenzelfde proces, maar is niet alleen boer, ook kok. Je begint met een productidee dat - met de juiste aandacht - uitgroeit tot een vruchtbare fruitboom. Vervolgens pluk je de vruchten en bereid je deze tot een succesvol product. Dit gehele proces bestaat uit drie stappen. In dit artikel nemen we je mee naar stap 1: concept creatie.

Een marketeer zoekt naar de juiste zaadjes die hij kan planten in de juiste voedingsbodem. Daarvoor heeft de marketeer de sterkste zaadjes nodig. Of ook wel: productideeën die de beste kans hebben om te ontkiemen tot hét product dat aan de behoeften van klanten voldoet.

Concept creatie

Als marketeer begin je bij de voedingsbodem. Wat heeft de voedingsbodem nodig om een zaadje te laten ontkiemen? Je weet veel over de markt en hebt vast al wat ideeën voor innovaties. Maar wat zijn de achterliggende behoeften van de consument bij het product? Die zijn vaak niet direct duidelijk. Om een beter beeld van de klantbehoeften op te doen, moet je dieper in de bodem graven. Je moet de grond omploegen om te zien wat onder de oppervlakte afspeelt. Welke behoeften hebben consumenten? Waar is de bodem vruchtbaar? Waar kun je het beste jouw appelbomen zaaien? En welke zaadjes zullen na verloop van tijd uitgroeien tot een vruchtrijke appelboom?

Blauw onderzoekt deze klantbehoeften vanuit vier verschillende invalshoeken. Understanding the insights, noemen we deze vorm van onderzoek ook wel.

  1. De behoeften op de momenten dat mensen het product of de categorie gebruiken, al dan niet geïllustreerd met foto’s.
  2. De drivers en barriers van bestaande producten.
  3. Een andere manier van kijken naar huidige producten of op een andere manier gebruiken.
  4. Ontwerp van het voor de consument ideale product.
Vier invalshoeken klantbehoeften onderzoek

Case Mediq Health Coach: Overgewicht is een belangrijke risicofactor voor een aantal gezondheidsaandoeningen. Het komt in Nederland en andere westerse landen steeds meer voor, zowel bij kinderen als bij volwassenen. Behandeling van mensen met overgewicht is tot nu toe niet erg succesvol, gebleken. Daarom moet er meer ingezet worden op preventie, om de toename in overgewicht een halt toe te roepen. Hierbij spelen meer bewegen, goede slaap en gezonde voeding een centrale rol. Mediq is een zorgaanbieder die mensen in hun thuissituatie met de juiste medische hulpmiddelen, medicatie en zorgdiensten ondersteund. Onlangs is Mediq gestart met een digitale leefstijlinterventie, waarbij mensen met overgewicht begeleid worden door een eigen gekozen leefstijlcoach. Deelnemers houden hun eigen voortgang en succes bij via een ondersteunende app. Deelnemers aan het Understanding the Insights onderzoek, allen met een hoog BMI, hebben een week lang in een dagboek bijgehouden hoe ze omgaan met hun overgewicht en wat de impact op hun leven is. Ze hebben vervolgens de drivers en barriers van bestaande oplossingen met elkaar besproken en gekeken naar het digitale programma van Mediq. Uit het onderzoek bleek dat voldoende bewegen een minder groot issue is dan gezond eten. Ook werd duidelijk wat de unieke punten zijn van het digitale programma van Mediq.

Fleur Rudolphus - Product Owner - Mediq

Op basis van de opgedane inzichten, organiseren we een brainstorm om zo productideeën te genereren en uit te schrijven. Die ideeën worden vervolgens voorgelegd aan consumenten in de Concept Deepdive.

Accepteert de consument het productidee?

Consumenten spuien in een Concept Deepdive hun ongezouten mening over jouw idee.

  • Komt jouw productidee duidelijk naar voren?
  • Welke voordelen en kansen benoemen consumenten?
  • Wat kun je verbeteren?
  • Zouden zij het zelf willen kopen en waarom?

Al snel ontdek je of de voedingsbodem vruchtbaar genoeg is om een zaadje te laten ontkiemen tot appelboom. Als het antwoord ‘ja’ is, dan voorziet het concept blijkbaar in een behoefte.

Sterke en verbeterpunten van jouw product

Blauw verzamelt alle onderzoeksresultaten en -inzichten en verwerkt deze vervolgens tot een overzichtelijke SWOT-analyse. Zo zie jij in één oogopslag wat de sterke kanten zijn van jouw product, maar ook welke punten om verbetering vragen. Daarnaast ontdek je direct welke kansen voor het product op de markt liggen, maar ook met welke bedreigingen je rekening moet houden. Als je al deze resultaten en inzichten ter harte neemt, dan kun je vervolgens het productidee aanscherpen én omzetten naar een officieel concept.

Case Zwanenberg Food Group levert het merk Kips diverse producten waaronder vleeswaren, snacks en vegetarische producten. Het idee van een nieuwe snackverpakking is aan een research community voorgelegd in een Concept Deepdive. Dit leverde veel nuttige input op in de vorm van de sterke en zwakke punten van het concept maar ook zijn er nieuwe momenten voor consumptie geopperd. Hiermee heeft Zwanenberg Food Group het concept aangescherpt, duidelijker en relevanter gemaakt, voordat het grootschalig getest is.

Emmy ter Brugge - Product- & Brand Manager - Zwanenberg Food Group

Ook weten hoe we je kunnen helpen om tot een helder product concept te komen?

Lees hier meer of neem contact op met Binne Heida

Plaats als eerste een reactie