Hoe diversiteit voor energie op de werkvloer zorgt 

Als je fundamentele verandering zoekt, moet je fundamenteel anders durven kijken, zegt IAB-directeur Yvonne de Jager.

Diversiteit is een breed en daarmee soms abstract begrip. In mijn optiek staat diversiteit voor het samenbrengen van diverse perspectieven, en al deze perspectieven gelijke kansen geven. En dat gaat verder dan het perspectief geslacht of nationaliteit. 

Goede werkgevers kijken verder dan geslacht, huidskleur en achtergrond. Desondanks gebeurt dit nog te weinig en als je een discussie erover op gang wilt brengen, krijg je al snel een verveelde en vermoeide reactie. Of worden enkel de negatieve aspecten belicht. Dat moet maar eens stoppen. Diversiteit biedt ook kansen!

Energie van diversiteit
Het omarmen van diversiteit kan, ook in onze sector, tot een positief effect leiden. Het biedt kansen, het opent deuren en zorgt voor fundamenteel nieuwe veranderingen en oplossingen. Hoe kan je daar nu tegen zijn, hoor ik u zeggen. 

Maar in de praktijk zie ik nog weinig diversiteit in teams terug. Het is ook niet gemakkelijk. Meer diversiteit in een bedrijf en in teams brengen vergt namelijk lef, leiderschap en begeleiding. 

Om bedrijven en onze branchegenoten te motiveren deze stap toch te zetten organiseerden MWG, IAA en IAB Nederland afgelopen week het ‘invitation only’-congres Energie van Diversiteit. Rond de 100 beslissers uit de communicatie branche kwamen daar samen en kregen concrete handvatten aangereikt voor omdenken, het activeren van andere perspectieven en de rol van leiderschap en durf. 

Leiderschap
Zo sprak onder anderen Philip Sijthoff, Head of Marketing Facebook Benelux, over de vele  nationaliteiten die bij Facebook werken en hij vertelde waarom zij bewust dergelijke teams samenstellen. Hij had het over de invloed van vooroordelen, en riep het publiek op om Facebook’s unconcious bias training te doen. 

En Joanny Lijbers, Marketing Director PC Benelux bij Unilever, vertelde over de ‘Unstereotype’-beweging in reclame en communicatie. En hoe dat tot substantieel meer omzet leidt.  Zij en alle andere sprekers waren het hartgrondig met elkaar eens: meer diversiteit in een bedrijf (en in communicatie) is een must, daar kan niemand meer omheen. 

Desondanks waren de sprekers en de bezoekers zich ervan bewust dat het niet voor ieder bedrijf of team gemakkelijk is om zo’n traject te starten. Je kunt morgen wel besluiten meer diversiteit te willen, maar als je vervolgens dit proces niet begeleidt, dan is het gedoemd om te mislukken. 

Millennials
En daar hebben ze helemaal gelijk in. Probeer maar eens een 50-jarige te laten samenwerken met een millennial. Grote kans dat als je deze twee mensen bij elkaar zet en dit niet goed begeleidt, ze niets concreets gaan opleveren. Hun gedachten, middelen, ervaring en perspectieven zijn zo verschillend dat ze allebei getraind moeten worden in hoe ze optimaal gebruik kunnen maken van elkaars kwaliteiten. 

Hoe zorg je dat ze met elkaar in gesprek blijven en met elkaar samenwerken? Hoe kunnen ze hun verschillen overbruggen en elkaar versterken? Lukt dat, dan heb je een match made in heaven, want samen hebben ze een enorme meerwaarde. 

Hokjesgeest 
Maar diversiteit creëren gaat natuurlijk veel verder dan enkel de oude met de nieuwe generatie laten samenwerken, of meer mannen of vrouwen aannemen. Het is belangrijk dat we bloedgroepen in alle vormen en maten gaan samenvoegen. Denk aan creatieven met de data crunchers. 

Laten we verder kijken dan het geijkte en gewenste profiel dat binnen ons eigen perspectief past. Als je fundamentele verandering zoekt, moet je fundamenteel anders durven kijken. Immers, als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Andere perspectieven toevoegen leidt tot andere inzichten. Diversiteit leidt tot innovatie!

Doe je mee?
Echt, het binnenhalen van mensen van verschillende geslachten, rassen, etniciteit, leeftijden, opleidingen en nationaliteiten kan een opsteker betekenen voor de slagkracht binnen een bedrijf. 

Help elkaar om vooroordelen met elkaar te bespreken en om er samen overheen te stappen. En dat zal iedere organisatie succesvoller maken, wat de doelen ook zijn. Laten we daarom ophouden met al die analyses en onderzoeken. Kennis is er nu na 50 jaar wel genoeg. Nu genieten en profiteren van elkaars unieke energie! Doen jullie mee?


Yvonne de Jager is directeur van IAB Nederland

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie