Hoe gebruikt men een tablet?

Moet je een app ontwikkelen, of is een mobiele website eigenlijk veel slimmer? Als het aan OnSwipe ligt, zijn tablets de toekomst van de uitgeefindustrie en kun je daarbij het best voor een geoptimaliseerde website kiezen. Ze hebben daarom in juni 2011 een platform ontwikkeld waarmee elke uitgever content beschikbaar kan stellen via de webbrowser.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Twee jaar en 127 miljoen gebruikers later komen ze nu met de eerste editie van de , een maandelijkse rapport hoe men een tablet gebruikt. De gegevens gebruikt in de OnSwipe Sage zijn afkomstig van bezoekers van een website die dit ondersteunt. De data is daarom vooral gebaseerd op situaties waarin mensen iets op de iPad lezen.

In deze eerste editie komen een aantal interessante zaken aan bod. Let wel: het rapport geeft een wel beetje een vertekend beeld, aangezien het voornamelijk is gebaseerd op iPad gebruik (94,1%). De andere tablets zijn de Kindle Fire (4,1%) en Android (1,8%). Het is daarom niet zo gek dat Safari de lijst van browsers domineert met 83,3% tegenover 4,1% Chrome.

Opvallend vond ik dat ‘landscape mode’ de meest favoriete stand is om mee te browsen. Bijna 60% gebruikt deze stand en iets meer dan 40% geeft de voorkeur aan de ‘portrait mode’. Helaas net niet genoeg om te zeggen dat ‘portrait mode’ niet meer interessant is bij je vormgeving ;-) Verder is de dominantie van Google ook op de tablet aanwezig, want met 89% laat Google de andere zoekmachines stof bijten.

Maar hoe zit het nu met adverteren, gaat dat nu beter op een tablet of niet? Volgens werken Display Ads op de tablet 3x beter dan op de Desktop Display Ads.Video in een Full Page Ad experience lijkt zelfs nog beter te presteren. Nou, dat klinkt hoopvol. Helaas is de video advertentie slechts op één video commercial gebaseerd, via de film Olympus Has Fallen. En zouden de betere prestaties ook niet komen vanwege de nieuwigheid. In de beginjaren van het internet deden de advertenties het tenslotte ook veel beter dan nu. Helaas geeft het onderzoek daar geen antwoord op. Wel bieden ze ook een kijkje in hoe tabletlezers informatie delen. Verrassend genoeg wordt e-mail, om een linkje van een artikel naar iemand te sturen, nog steeds het meeste gebruikt. 54,8% van alle gedeelde content wordt op deze manier verstuurd. Op de tweede plek staat het delen van Facebook, met 28,9%. Facebook is wel de populairste manier waarop mensen bij een artikel terechtkomen, gevolgd door Twitter, Pinterest en Reddit.

Kortom, e-mail en Facebook zijn daarmee belangrijke kanalen voor de promotie van je artikel. Ik zou zeggen, wees sociaal en mail of post dit artikel op Facebook.

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie