Hoe merken de mogelijkheden van Instagram Stories kunnen inzetten

Verhalen vertellen via het grootse stories-platform

Stories. Snapchat begon ermee en nu heeft elk sociaal platform ze, van Facebook tot Whatsapp. Maar Instagram is veruit de grootste en hun stories-mogelijkheden zijn daarom interessant voor steeds meer merken.

In augustus 2016 schreef Brecht Caenen van Daily Dialogues een handleiding voor het destijds gloednieuwe Instagram Stories. Ruim anderhalf jaar later heeft de video-corner van Instagram de grote concurrent Snapchat ruimschoots ingehaald.

De mogelijkheden van Instagram Stories zijn sinds de introductie flink uitgebreid. Hoog tijd dus voor een update, wederom in samenwerking met Daily Dialogues, deze keer met Suzanne Bruseker, project manager social media.

Gebruikers

In november 2017 werd bekend dat Instagram Stories zijn grote concurrent Snapchat definitief heeft verslagen als het gaat om aantallen gebruikers. Instagram is net als Whatsapp ingelijfd door Facebook.

CEO Mark Zuckerberg liet weten dat Instagram Stories en Whatsapp beiden 300 miljoen actieve gebruikers hebben, waar Snapchat op dat moment bleef steken op 173 miljoen actieve gebruikers.

Snapchat-kloon

In de anderhalf jaar dat Instagram Stories nu bestaat, heeft de applicatie steeds meer functionaliteiten van Snapchat gekopieerd.

Aanvankelijk was het alleen mogelijk om korte video’s te delen en te bekijken. Daarna volgden toevoegingen als teksten en stickers, het delen van locaties en hashtags, het maken van polls, dat gebruikers kunnen zien wie een screenshot heeft gemaakt van een Story – die in principe na 24 uur verdwijnt - en als belangrijkste toevoeging de lenses, oftewel de augmented reality-filters die Snapchat zo populair hadden gemaakt.

Integratie

Door Instagram Stories, Whatsapp en Facebook steeds verder met elkaar te integreren delen Zuckerberg & co. Snapchat misschien wel de genadeslag toe. Eerder maakte Instagram het al mogelijk om Stories te delen op Facebook, nu wordt ook Whatsapp toegevoegd aan de kralenketting.

Ook loopt er een test met het direct delen van Instagram Stories via Whatsapp. Facebook heeft zelf ook Stories, maar die lopen nog niet zo hard. Dat verandert wellicht nu de integratie met Messenger een feit is.

Instagram Stories konden al worden gedeeld via Messenger, maar Facebook Stories kunnen niet worden weergegeven in Instagram en dat blijft voorlopig zo. Nog een verandering: Instagram Stories waren tot vorig jaar alleen te bekijken in de app, maar nu kan iedereen met een internetverbindig ze online bekijken.

Mogelijkheden

Instagram draait op advertentie-inkomsten. Een premium-account zonder advertenties bestaan (nog) niet, dus zien alle gebruikers de advertenties als ze door hun feed scrollen (of eigenlijk vegen).

Ook in de Instagram Stories zien we steeds meer merken voorbijkomen. Sinds enige tijd is het mogelijk om het beeldvullende Canvas-advertentieformaat, bekend van Facebook, ook in te zetten op Instagram Stories.

Adverteren op basis van locatie behoort eveneens tot de mogelijkheden. Instagram Stories kun je natuurlijk al inzetten om je eigen Instagram-volgers te bereiken. Wil je ook volgers bereiken buiten je eigen profiel, dan biedt Instagram de mogelijkheid om dat profiel om te zetten naar een bedrijfsaccount en kun je beginnen met gericht adverteren via Instagram Ads.

Met een bedrijfsaccount bekijk je niet alleen statistieken zoals het bereik en het aantal weergaven, maar zie je ook alle reacties en interacties. Instagram Ads is redelijk eenvoudig te koppelen aan de Facebook Manager.

Hoe kan een advertentie er uit zien?

  • Uit één foto die 10 seconden in beeld blijft. Foto’s hebben een ratio van 9:16 en een resolutie van 1080x1920.
  • Uit een serie foto’s die samen een verhaal vertellen.
  • Uit één video die maximaal 15 seconden duurt of uit meerdere video’s. De video’s hebben het formaat .MOV, .MP4 of .GIF en moeten kleiner zijn dan 2,3GB. De resolutie is minimaal 720p. Het is niet mogelijk om achteraf te croppen.
  • Een advertentie kan links bevatten die verwijzen naar je eigen Instagram-account of website (‘swipe up voor meer info’).
  • Tekst naast een advertentie toevoegen is niet mogelijk. Het gaat echt om het beeld. Zorg ervoor dat alle teksten op een logische manier in de foto of video zijn verwerkt.
  • Bij de advertenties in Instagram Stories staat klein in beeld ‘Gesponsord’, zodat de gebruiker weet dat het om een advertentie gaat.
  • Gebruikers kunnen de ad-stories ook nog wegswipen, terugswipen of helemaal skippen net als bij gewone stories.

Hoe bepaalt Instagram welke advertenties een gebruiker te zien krijgt?

Aan de hand van gebruikersdata weet Instagram welke personen iemand volgt en welke foto’s iemand liket. Ook hier is Instagram gekoppeld aan Facebook, dus is informatie ook afkomstig van data die daar gedeeld wordt, net als de websites en apps die iemand heeft bezocht. Voor dat laatste kunnen Instagram-gebruikers zich afmelden. Ook is het mogelijk advertenties die minder interessant zijn te verbergen. Wanneer iemand dat geregeld doet bij een bepaald merk, zal deze op den duur niet meer in de feed verschijnen. Ten slotte: als is vast te stellen welke keuzes de gebruiker heeft gemaakt in de advertentievoorkeuren en advertentie-instellingen voor Facebook, gelden deze ook voor de advertenties op Instagram.

Mag Instagram foto’s en video’s van adverteerders gebruiken?

Nee. De adverteerder blijft eigenaar van de foto’s en video’s. Dit verandert niet als je op Instagram adverteert.

Dan de hamvraag: waarom zou je willen adverteren op Instagram Stories?

  • Instagram Stories heeft meer dan 300 miljoen actieve gebruikers.
  • Van alle gebruikers volgt 70 procent minstens één bedrijf, de gemiddelde gebruiker is dus gewend aan merken in de feed.
  • Een op de vijf verhalen krijgt een directe reactie van kijkers.
  • De doelgroep van Instagram Stories is jong, maar wordt steeds breder.
  • Merken gebruiken Instagram Stories voor brand en product awareness, een eenvoudige en snelle manier om nieuwe producten te introduceren, in bestaande en nieuwe doelgroepen.
  • Direct contact met gebruikers is mogelijk via Instagram of Facebook Messenger.
  • Instagram is gekoppeld aan Facebook. Met Instastories Advertising heb je dus dezelfde targetingmogelijkheden als op Facebook.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie