Hoe verzorgen energieleveranciers de retentie van hun klanten?

Consumenten kunnen zelf de energieleverancier kiezen naar wens. Hierdoor is er een branche ontstaan op gebied van energie vergelijken om hulp te bieden aan de keuze tussen de energieleveranciers. Deze energievergelijkers hebben vergelijkingswebsites ontworpen om zo de klanten te helpen in hun keuze en om zo aan te sturen tot overstappen naar een andere leverancier. Hoe zorgen de vergelijkers ervoor dat mensen overstappen naar een andere energieleverancier?

Het doel en gewenste resultaat van energievergelijkers
Allereerst is het belangrijk te weten wat het daadwerkelijke doel is achter de vergelijkingswebsites. Dit doel is dat de consument nu zelf kan gaan bepalen welke energieleveranciers voor hen de beste uitkomst bieden. Zo wordt de concurrentie op de markt tussen de energieleveranciers vergroot en zal de consument eerder geneigd zijn te kiezen voor de laagste prijs. Als dit doel behaalt wordt, resulteert het in veel promotie in lage prijzen van de energieleveranciers om zo nieuwe klanten te blijven trekken. Door deze blijvende promotie kunnen de vergelijkingswebsites blijven bestaan. Doordat deze websites blijven bestaan, kunnen klanten gemakkelijk blijven overstappen om zo ieder jaar het goedkoopste energiecontract te hebben. 

Klanten behouden en binnenhalen, hoe krijgen energieleveranciers dit voor elkaar?
Het behouden van de bestaande klant en het binnen blijven halen van nieuwe klanten is een belangrijk doel van energieleveranciers. Hierbij is ook het binnenhalen van nieuwe klanten wat zorgt voor de groei van een energieleverancier. Maar hoe kunnen deze nieuwe klanten ook worden behouden als vaste klant? Wanneer wordt gekeken naar de technische aspecten en marketing, zijn hier een aantal manieren voor.

De laagste prijs en vele extra producten
Bij het binnenhalen van nieuwe klanten is het van belang een lage prijs aan te bieden. Het liefst lager dan de concurrenten, zodat de nieuwe klanten sneller voor deze energieleverancier zullen kiezen. Dit kan worden gegenereerd door een welkomstkorting aan te bieden aan nieuwe klanten. Ook gratis producten aanbieden voor nieuwe klanten kan ervoor zorgen dat zij overgehaald worden om voor een bepaalde energieleverancier te kiezen. 

Niet zomaar en alleen een klant
Voor de bestaande klant is het van groot belang een gevoel te hebben dat zij er daadwerkelijk toe doen. Dit gevoel kan worden gecreëerd door klantencontact, maar ook door te vertellen waar het bedrijf voor staat. Als deze waarden overeenkomen bij zowel de energieleverancier als de klant, is de kans groter dat de klant zal blijven. Een voorbeeld is de waarde duurzaamheid. Wanneer een energieleverancier groene energie aanbiedt, kan het zijn dat de klant dit zeer waardeert en juist om deze waarde bij de energieleverancier blijft. Een gevoelsmatig belang creëren staat centraal voor het behouden van de nieuwe klant.

Voordelige, bijkomende diensten voor de klant
Energieleveranciers leveren niet alleen energie. Vaak bieden zij ook slimme meters aan die helpt het energieverbruik te verlagen. Ook kunnen de leveranciers zonnepanelen of onderhoud van de CV-ketel aanbieden. Deze diensten zijn vaak voordelig en gemakkelijk aan te vragen voor de klant. Deze extra diensten kunnen meehelpen bij het behouden van de klant. Daarnaast kan de energieleverancier hierdoor extra geld verdienen.

Meer aandacht voor nieuwe klanten?
Voor energieleveranciers is het een echte strijd om zoveel mogelijk nieuwe klanten binnen te slepen. Dit gaat gepaard met goede aanbiedingen en veel extra producten of diensten voor de nieuwe klant. De bestaande klant kan hier echter de dupe van zijn. Voor hen geldt vaak geen hoge kortingen meer, maar juist verhoogde energie tarieven. Toch houdt dit de klanten niet tegen om te blijven. Een bestaande klant is vaak tevreden over de diensten van de leverancier en hoeft niet direct kortingen te krijgen. Wanneer zij tevreden zijn en blijven, zullen zij niet snel overstappen naar een andere energieleverancier. Dit is de natuurlijke trouwheid van de bestaande klant die zeer gewaardeerd mag worden door de energieleveranciers.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie