Honey, they shrunk the Toblerone!

Kleinere porties tegen dezelfde prijzen: Britten in de ban van shrinkflation.

Terwijl de wereld de uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen aan het verwerken is, maken de Britten zich druk om iets heel anders. Niet de Brexit, maar het feit dat Toblerone zijn repen chocola kleiner maakt voor de Britse markt.

Reden: ingrediënten worden steeds duurder.

De nieuwe reep weegt 360 gram in plaats van 400, en telt 11 driehoeken in plaats van 15. Maar de prijs blijft hetzelfde.

Toblerone-eigenaar Mondelez is niet de enige fabrikant die tot deze maatregel overgaat Vorig jaar verkleinde Tropicana zijn drinkpakjes met 15 procent. Princes stopt ook minder makreel dan voorheen in de blikjes. Marsrepen wegen sinds 2013 7 gram minder, Snickersrepen moeten het sinds die tijd met 10 gram minder doen.

Shrinkflation
Het fenomeen wordt Shrinkflation genoemd: de portie wordt kleiner maar de prijs blijft hetzelfde. Je betaalt uiteindelijk dus meer.

Mondelez geeft de schuld aan de hogere kosten van rauwe ingrediënten. De prijs van cacao is flink gestegen de laatste jaren, net als de prijs van palmolie. De zwakkere pond (door Brexit) helpt ook niet mee.

Meer fabrikanten zullen tot deze maatregel overgaan, zo is de verwachting van veel retailspecialisten. Verwacht dus binnenkort ook kleinere en duurdere repen, chocoladekoekjes, en -cakejes.

Prijzen verhogen?
Waarom verhogen fabrikanten niet gewoon de prijzen van hun producten? Omdat shoppers dat nog minder leuk vinden: consumenten merken prijsverhogingen meteen, maar een lager gewicht of kleinere portie valt veel minder op, totdat men er op gewezen wordt.

Mondelez was transparant en kondigde de maatregel aan op zijn Facebookpagina. Vervolgens regende het klachten via social media.

Maar de verwachting is dat consumenten daarna snel zullen wennen aan de nieuwe formaten, en dat de maatregel niet voor veel merkschade zal zorgen.

 

Bron en : BBC

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie