Marketinglive: 'Hoe meer de wereld globaliseert, hoe dichter je op de consument moet zitten'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

7 juni aanstaande spreekt hij op het congres : Luc Suykens van Procter & Gamble. Over globalisering en de spagaat die marketeers moeten maken tussen schaalvergroting als het gaat om innovaties, en lokale markten. Suykens: ‘Je moet relevant innoveren, alleen de drijfveren zijn anders.’

In 2010 plaatsten we een interview met Suykens in Tijdschrift voor Marketing, waarin het onderwerp van Marketinglive -hoe slim om te gaan met global marketingissues- ook voorbij kwam. .

Suykens leidt op dit moment marketing voor de Benelux bij Procter &Gamble. Hij verdeelt zijn tijd evenredig tussen Brussel en Rotterdam. Er werken zo’n 75 marketeers onder hem, iets meer Nederlanders dan Belgen. Suykens: ‘We hebben niet echt Benelux-mensen in dienst. Nederlanders moeten gefocust zijn op de Nederlandse markt en de Belgen op België. De kern van de marketeer is dat hij de consument kent en zijn shoppers. Hoe meer de wereld globaliseert, hoe dichter we op de consument moeten zitten.’

‘Het paradoxale van vandaag is dat je wereldwijde schaal nodig hebt om innovaties te doen en naarmate je meer en meer globaal wordt, des te belangrijker lokaal wordt.’

Suykens neemt Oral B als voorbeeld: ‘In Nederland werken we samen met verzekeraar CZ, die raadt elektrisch poetsen met Oral B aan en zij betalen de vierde borstel. Dat is een lokale activatie. In België gaat dat anders, daar willen ze niets weten van collectieve zaken. Dat doet hen denken aan vakbonden, bureaucratie, corruptie en Willy Claes. Als die mensen iets aanraden dan nemen Belgen het juist niet aan. Daar speelt de tandarts een belangrijkere rol. Desondanks zijn de principes hetzelfde. Je moet alleen je consument goed begrijpen.’

Suykens: ‘In België is er een uitstekend systeem van kinderdagverblijven. Daar werkt wel 80 procent van de moeders met kinderen onder 12 jaar fulltime. In Nederland kost opvang drie keer zo veel en ligt het percentage fulltime werkende moeders op 30 procent. Het Europese gemiddelde is 60 procent.Het gevolg is dat Nederlandse moeders de tijd hebben om boodschappen te doen. En de aanbiedingen kunnen zoeken. Daarmee lever je dan ook nog een bijdrage aan het inkomen van het gezin. Je gaat hoppen van winkel naar winkel. Dat is de Nederlandse vrouw. In België gaan ze één keer in de maand op vrijdagavond met drie schreeuwende kinderen de hypermarket in en doen ze snel voor 250 euro boodschappen. Als je er dat ene uurtje per maand niet bijzit, dan ben je haar kwijt.’

Naast Luc Suykens kun je op 7 juni luisteren naar Professor Jamie Anderson (), Marc Mathieu, die bij Unilever de global sustainability doelstellingen moet doorvoeren, Aart Jan van Triest van Nestea, Derk Hendriksen van Coca Cola en Philippe Schaillee van Sara Lee en Baptiest Coopmans. Ga naar voor meer informatie en schrijf je in.

Volgende week hier op Molblog: Marc Mathieu.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie