Merk moet plek vinden binnen instant messaging

Jongeren gebruiken liever WhatsApp dan Facebook. Ondertussen worstelt de marketeer met de vraag, hoe het merk een plek te geven in instant messaging.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Instant messaging is booming. Hoewel Nederlanders gemiddeld nog net vaker gebruik maken van sociale netwerken (55% dagelijks, 74% wekelijks), maakt instant messaging een snellere groei door. Jongeren verkiezen WhatsApp nu al boven Facebook. Dit blijkt uit , een wereldwijde TNS-studie naar het veranderende digitale medialandschap.

Het onderzoek laat zien dat er een groeiende generatiekloof is als het gaat om het gebruik van communciatiemiddelen. Communiceren 40-plussers bij voorkeur e-mail, onder jongeren zijn instant messagingdiensten als WhatsApp veruit het populairst. Op  middelbare scholen levert dit in de praktijk al de nodige problemen op, stelt Martin Warmelink, client service director Digital bij TNS Nipo: &;Terwijl de meeste leraren communiceren via e-mail, houden leerlingen hun e-mail nauwelijks bij. Leraren verplichten leerlingen gebruik te maken van in hun ogen ouderwetse communicatie tools.&;

Ook marketeers hebben er met de opkomst van instant messaging een zorg bij. Hadden ze eerst de zorg om jongeren buiten het e-mail kanaal om te bereiken door actief te worden op sociale netwerken (Facebook, Twitter), nú moeten ze antwoord vinden op de vraag hoe het merk relevant kan worden binnen instant messaging. Nog maar weinig merken hebben hier een passende oplossing voor gevonden, constateert Warmelink: &;Ook omdat in Nederland populaire WhatsApp nog weinig toestaat. Creativiteit is daarom  geboden.’

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie