Nederlandse consument extreem verdeeld over Black Friday

‘Enorme gespletenheid tussen de Nederlandse consumenten.'

123RF

Black Friday (BF) is coming. De consument dompelt zich in een warm bad van kortingen, retailers wrijven zich in hun handen met vette euro-tekens in de ogen. Kwestie van tijd voordat heel Nederland met de overgewaaide koopgekte uit de VS meedoet. Toch? 

Zover is het nog niet helemaal.

Volgens een onderzoek van Kieskeurig.nl bestaat er een ‘enorme tweespalt’ bij de Nederlandse consument ten aanzien van Black Friday: 57% omarmt de feestdag omdat zij goede ervaringen hebben met het fenomeen, maar 43% associeert Black Friday met misleiding. Kieskeurig.nl deed onderzoek onder ruim 5.200 consumenten.

Advertentie
advertisement

In lijn met ander onderzoek

Dat Nederlandse consumenten argwanend staan tegenover het kortingencircus liet een consumentenonderzoek van Simon-Kucher & Partners onlangs ook al zien. De meerderheid van de Nederlanders ziet de BF-kortingen als fake, maar koopt desondanks. Deze argwaan is niet zonder grond. Dat niet alle aanbiedingen de beste zijn, was iets waar vorig jaar de Consumentenbond ook al voor heeft gewaarschuwd.

Grote kortingen trekpleister

83% van de bezoekers van Kieskeurig.nl vindt de koopdag hot. Van alle BF-kopers van 2018 is 66% van plan dat in 2019 weer te doen. Grote kortingen zijn de grootste trekpleister van het koopfeest. 

De consument heeft inmiddels verwachtingen bijgesteld. Achtendertig van de honderd ondervraagden dachten in 2018 nog dat een korting van meer dan 40 procent gangbaar was, in 2019 is dat 29%. Kortingen tussen de 20 en 40 procent worden het meest genoemd.

Grote potentie

De groep die nog niet van Black Friday gebruik maakt, is groot. In 2018 gaf bijna 77% van de bezoekers aan dat zij in 2018 geen aankoop hebben gedaan. Voor 2018 ligt dat percentage op 50%.

Budgetterend

De meeste consumenten die tijdens Black Friday iets verwachten te kopen, zetten er daadwerkelijk budget voor opzij. Ruim 43% stelt een budget van tussen de 100 en 500 euro samen. Nederlanders zijn dus bereid aanzienlijke bedragen uit te geven tijdens Black Friday.

Misleidend

Er is ook een grote groep sceptici. Van de mensen die vorig jaar niets kochten, geeft 30% aan Black Friday te associëren met een misleidend koopfestijn. 35% verdenkt winkels ervan te sjoemelen met prijzen en kortingen. Eén op de vijf tegenhangers van de koopdag is zelfs voor afschaffing.

Reacties: 3

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Jordan van Bergen
Als tegengeluid op Black Friday is er #GivingTuesdayNL. Dit is de Nederlandse editie van de wereldwijde GivingTuesday beweging die vrijgevigheid viert op de 1e dinsdag na Black Friday. Dit is de grootste geefbeweging ter wereld en in plaats van iets kopen voor jezelf geef je aan een ander.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Marc Fahrner
BF laat zien hoe we zijn doorgeslagen in consumentisme. Dit "hebben, hebben-festijn" moest dan ook wel uit de VS komen. Over de vermeende superkortingen? We laten ons nu eenmaal graag in de luren leggen. Ach, ieder z'n ding hoor.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
C de Jong
BF maakt op mij de indruk van een ideaal moment voor winkeliers om van hun winkeldochters af te komen. Verder lijkt het gevaar een iets te haastige beslissing waar je achteraf spijt van krijgt, groot. Want ja, de zaterdag erna is het geen black friday meer. Kortom een hijgerige toestand, voor de consument vol risico's. Als je geen haast wilt hebben, je je eerst goed oriënteert en kunt wachten op een gunstig moment, dan is dat veel slimmer. En uiteindelijk wellicht voordeliger.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie