Reclamevrijheid steeds meer bedreigd

Brussel maakt het de reclamewereld al lastig. En de Bundesregierung doet er voor Duitse adverteerders nog een schepje bovenop.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er lijkt sprake van een domino-effect. Voor steeds meer producten en doelgroepen wordt de reclamevrijheid ingeperkt. Europa stelde al regels en aanbevelingen op voor bijvoorbeeld regulering van alcohol-, tabaks- en autoreclame, en voor grensoverschrijdende televisiereclame gericht op kinderen. En nu komt de Bundesregierung, versneld door het drama in Erfurt, met een ontwerpwet ter bescherming van jeugdigen.

Het wetsontwerp omvat, naast regels voor leeftijdsaanduiding op computerspelletjes en beeldschermapparaten en een algemene verscherping van aanduidingen, een reclameverbod: reclamefilms voor alcohol en tabakswaren zijn niet toegestaan voor jongeren onder 16 jaar. Volgens onderzoek zal dat een groot aantal bioscopen de kop kosten. Het wetsontwerp komt bovendien hard aan, omdat al jarenlang met het Familienministerie wordt overlegd over zelfregulering, en er nu al geen tabaks- en alcoholreclame wordt vertoond voor 18.00 uur.

Ook andere ministeries willen reclamevrijheden inperken. Het ministerie van Justitie bijvoorbeeld, bereidt in het kader van de liberalisering van de Wet op ongeoorloofde concurrentie een ‘verbod op discriminerende reclame’ voor. De uitgebreide definitie die het Max-Planck-Instituut daarvoor hanteert, komt volgens insiders neer op van staatswege voorgeschreven zeden; het zou een boekwerk vereisen om nader te verklaren wat, in welke samenhang wel en niet mag. Ook zou dit het einde van zelfregulering betekenen. Reclamelobbyisten zullen de komende maanden hard moeten werken om het reclamevijandige tij te keren.

< SIZE=1>Bron: werben & verkaufen<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie