Smart-TV krijgt vaste plek in Nederlandse huishoudens

Inmiddels beschikt 42 procent over een Smart-TV en de helft maakt wekelijks gebruik van de apps die hierop staan.

Verder kijken steeds meer Nederlanders tv-programma’s via de smartphone en de tablet. Inmiddels is dit percentage  respectievelijk 21 en 27 procent. Van alle mobiele devices wordt het meest tv gekeken via de laptop: 30 procent.

Dit zijn enkele uitkomsten van het nieuwste ‘Trends in Digitale Media’-onderzoek van GfK.

Van alle Nederlanders beschikt 70 procent over een tablet. Dit percentage is in 2017 ligt gestegen. YouTube is de meest geïnstalleerde media-app. Bij de broadcasters is de NOS het populairst, met de meest gedownloade apps.

Opvallend is dat de tablet vooral op de bank gebruikt wordt: 81 procent. Dit geldt ook voor de smartphone (76%). De tablet wordt iets meer gebruikt voor het kijken van tv: 27 procent van de Nederlanders doet dit. Bij de smartphone ligt dit percentage op 21 procent. Via de laptop wordt het meeste tv gekeken, namelijk gemiddeld 38 minuten per week.

YouTube, Netflix, Spotify
Videodiensten spelen een grote rol in de app stores van zowel de tablet als de smartphone. Het zijn de global players die in de top van de meest gedownloade apps staan. Sanoma vestigt zich hiertussen met NU.nl. De apps van RTL en NOS volgen op de voet. In totaal installeren Nederlanders gemiddeld 24 apps op hun tablet en 28 op hun smartphone.
 
Lange content, groter scherm
Uit de 2017 editie van Trends In Digitale Media blijkt dat de veelal korte video’s op platforms als YouTube, Facebook en NU.nl meer bekeken worden worden op smartphones dan op andere devices. Hier tegenover staat dat de veelal langere video’s op platforms als RTL XL, NPO Start, Netflix Videoland meer bekeken worden op de Smart-TV.
 
Michel van der Voort, directeur Screenforce: 'De groei van het bezit van online devices vlakt af. Het gebruik daarentegen groeit stevig door. Zeker het gebruik van videodiensten zoals  Ziggo Go, KPN iTV en sinds kort NLZiet. Deze apps toveren je smartphone of tablet om in een tv-toestel. Dat is goed nieuws voor de broadcasters. Tegelijkertijd zien we dat online video content steeds meer de huiskamer binnen komt via de Smart-TV. Dit leidt tot een breder aanbod voor de consument en een mogelijkheid tot personalised advertising voor de adverteerder.'
Advertentie