Premium

TMG wil NRC, maar redactie spartelt tegen

TMG wil naar verluidt ver gaan om NRC Media toch in te lijven. Maar de NRC-redactie wil absoluut niet onder Telegraaf-vlag terechtkomen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Komt NRC Media dan toch in handen van Telegraaf Media Groep (TMG)? Het uitgeefconcern lijkt het meeste te willen betalen - 90 miljoen euro - voor het in maart officieel door Egeria te koop gezette NRC, zo meldde  bij de bekendmaking van de van TMG.
Hoewel er dat er sprake was van veel buitenlandse interesse in NRC, lijken er nu nog drie gegadigden te zijn: TMG, het Belgische Corelio en de NRC-redacties zelf die de lezers wil inschakelen. Maar volgens ingewijden is TMG nu toch de grootste kanshebber.

TMG heeft met grootaandeelhouder Egeria, maar haakte af omdat de investeerder een – toen - veel te hoge prijs zou vragen: rond de 118 miljoen euro (één keer de jaaromzet van 2012). Nu heeft TMG volgens ingewijden een bod van 90 miljoen euro uitgebracht. Egeria vindt dat nog te laag en dus denkt het Telegraaf-concern aan een verhoging van het bod.

Om dat te financieren zou TMG de puzzeltak Keesing willen verkopen. Daar heeft men onlangs Philip Alberdingk Thijm, de baas van andere dochter Sky Radio Group, aangesteld als directeur. Hij moet zorgen dat Keesing goed verkoopbaar wordt.

Wat Egeria precies voor NRC Media wil hebben is niet bekend, maar dat de prijs toch ergens richting die jaaromzet van 2012 moet gaan, lijkt wel duidelijk. Een bron meldt dat Egeria het verkoopproces juist heeft stopgezet, maar dat kan ook tactiek zijn om bij TMG een hoger bod af te dwingen. (NRC Q meldt dat Egeria de onderhandelingen ).

Consolidatieslag
Voor TMG zou NRC Media een welkome toevoeging zijn. Nu De Persgroep de Wegener-kranten erbij gaat krijgen, moet het concern mee in de consolidatieslag om een sterke speler te blijven in het krantenlandschap. En ondanks het feit dat NRC Handelsblad en zeker nrc.next in papieren oplage dalen, wordt er goed rendement behaald. Ook digitaal zet NRC goede stappen en daar kunnen ze bij TMG nog wel wat van leren.

Obstakels
Maar er zijn ook obstakels. NRC Handelsblad is een middagkrant en daar zitten ze bij TMG niet zo om te springen, zeker gezien het feit dat de onderneming geen bezorgapparaat in de middag heeft. Ook zit het met nrc.next in de maag. De printoplage van die krant loopt zeer sterk terug. Het dagblad verloor 30 procent van de abonnees in een jaar. Dat wordt digitaal dan wel min of meer goedgemaakt, maar daar is (nu nog) geen droog brood mee te verdienen (lees meer daarover). Het is dus niet ondenkbaar dat nrc.next geschrapt wordt, mocht de verkoop doorgaan.

Redactie
Maar het grootste obstakel lijkt de redactie. Bij NRC haalt men de neus op voor alles wat Telegraaf is en – zoals hier wel vaker geschreven – vindt men dat ze ‘qua bloedgroep niet bij elkaar passen’.
Daarom wil de redactie er alles aan doen om het plan de abonnees mede-eigenaar van de krant te maken laten slagen.

Heeft de redactie überhaupt een stem, als grootaandeelhouder Egeria een bedrag boven de 100 miljoen euro krijgt toegeschoven (hoewel hoofdredacteur Peter Vandermeersch wel een stem heeft)? Het is geen geheim dat het al heel lang rommelt tussen het NRC-personeel en de investeerder. Egeria’s Peter Visser en Derk Sauer (die op de hand is van de redactie) hebben al langer ruzie. Hij verdween in april onder druk uit de raad van commissarissen van NRC. Ook Annelies van der Pauw stapte daarna op. En de werknemers van NRC Media hebben in juli een kort geding aangespannen tegen Egeria voor het tegenhouden van de benoeming van procesadvocaat Jerry Hoff door de ondernemingsraad. Deze laatste ontwikkelingen zullen er voor zorgen dat Egeria nog meer dan de afgelopen tijd zijn eigen plan zal trekken.

Lees het voor alle ontwikkelingen rond NRC Media.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie