Tony’s Chocolonely meest duurzame chocolademerk

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tony’s Chocolonely heeft van de Chocolade Award 2012 ontvangen voor meest duurzame chocolademerk.

Tony’s Chocolonely scoorde als enig merk een A-label en ontving hiervoor de Chocolade Award 2012. Ook Fair Trade Original, Verkade en de Ruyter scoren goed met een B-label en verkopen alleen nog gecertificeerde cacao. Een aantal andere populaire merken - zoals Jamin, Droste en Merci – krijgen met een E-label een negatief koopadvies. Tweederde van de 49 onderzochte chocolademerken maakt voor een deel gebruik van cacao van gecertificeerde plantages.

Het leeuwendeel van de cacao voor West Europa komt uit Ghana en Ivoorkust. De arbeidsomstandigheden op de plantages zijn verre van ideaal; het is gevaarlijk werk, er is sprake van kinderarbeid en slavernij en het inkomen van de cacaoboeren is ver beneden de absolute armoedegrens. Dit blijkt uit de onlangs gepubliceerde . Keurmerken verbeteren de positie van boeren wel, maar het gat tot de armoedegrens blijft groot.

Slechts 6 merken kopen al hun cacao gecertificeerd in. Dit aantal zal de komende jaren snel toenemen; bijna alle onderzochte merken stellen zich ten doel in het jaar 2020 volledig en voor 100% gecertificeerde cacao in te kopen. Naast cacao worden nog andere ingrediënten verwerkt voordat een chocoladeproduct in de winkel ligt. Steeds meer merken zorgen ervoor dat ook die productie duurzamer wordt. Minder open zijn chocolademerken over hun leveranciers: alleen Tony’s Chocolonely en Fair Trade Original publiceren de coöperaties waarvan ze hun cacao inkopen.

Met de snelle opkomst van keurmerk-organisaties is veel verbeterd in de cacaosector. Toch is er ook kritiek. 'Door de keurmerken krijgt de consument ten onrechte het idee dat de cacaoboer van zijn chocoladereep of hagelslag een goed bestaansminimum heeft. In veel gevallen is die garantie niet te geven. Toch blijkt ook uit onderzoek dat de inkomenspositie van aangesloten boeren wel verbetert. Een keurmerk is geen eindstation maar een goed begin', aldus Rank a Brand oprichter Niels Oskam.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie