Veranderingen in Facebook: de belangrijkste gevolgen

Facebook heeft gisteravond tijdens de eerste Facebook Marketing Conference een aantal aanpassingen en uitbreidingen aangekondigd. De meeste veranderingen hebben betrekking op de brandpages (bedrijfspagina’s) en het adverteren binnen Facebook. In dit artikel zetten we de belangrijkste gevolgen voor Facebook pagina eigenaren uiteen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Facebook Timeline voor Pagina’s

Timeline. De Timeline voor bedrijfspagina’s is gelijk aan de recent geïntroduceerde Timeline van de gebruikersprofielen binnen Facebook. Hierdoor ontstaat er meer ruimte om in te gaan op de historie van een merk/bedrijf en wordt de geplaatste content op een pagina nog belangrijker. Enkele grote internationale merken hebben deze wijzigingen al doorgevoerd. Voorbeelden zijn , en .

Cover foto. Op de nieuwe pagina kan een cover foto worden geplaatst (851x315 pixels). Deze biedt de ruimte om het bedrijf of het merk veel meer identiteit te geven en tijdelijke acties te communiceren. Let op, hier zijn direct ook regels aan . Zo mag er géén incentive in zitten om te liken en mogen fans niet worden aangemoedigd om de cover foto te plaatsen op hun eigen Timeline.

Profiel foto. De profiel foto heeft minder ruimte en is vooral bedoeld voor een logo. Deze zal dan ook niet meer worden ingezet om eventueel acties aan te kondigen. De afmeting van de nieuwe profiel foto is 125x125 pixels.

Apps. Er is een minder (prominente) plek voor Apps (ook wel Tabs). Twee zullen bovenaan direct zichtbaar zijn, de overige na een extra klik. De plaatjes van de App zijn nu een stuk groter, waardoor ze wel meer kunnen opvallen (107x70 pixels). De volgorde van tabs kunnen pagina eigenaren zelf bepalen. Aan de pagina kunnen maximaal twaalf tabs toegevoegd worden.

Afmetingen app. De ruimte voor Apps is toegenomen naar de volledige breedte van de coverfoto (810 pixels breed ipv 520 pixels). Dit betekent dat er meer ruimte binnen het canvas is voor creativiteit. De huidige apps zullen gewoon blijven werken en staan gecentreerd op de pagina.

Landingstab. De zogenoemde ‘like gate’ bestaat niet meer in de nieuwe layout. Het is dan ook niet meer mogelijk om (nieuwe) gebruikers te laten landen op een speciale, zelfgekozen Tab en hier aan te geven waarom iemand fan moet worden. De Timeline zal in de nieuwe situatie de doorslag moeten geven. Het is van belang dat u de nodige aandacht besteedt aan de ‘top berichten’ die als eerste worden getoond. Berichten op uw Timeline zullen het primaire mechanisme zijn om de aandacht te vestigen op nieuwe Apps, promoties en dergelijke.

Berichten vastzetten. Berichten in de Timeline kunnen gedurende zeven dagen worden vastgezet. Dit biedt ruimte om bepaalde acties onder de aandacht te brengen en voorkomt dat berichten naar beneden in de Timeline worden gedrukt. Dit zal dan ook het "nieuwe" alternatief worden om Facebook gebruikers aan te moedigen om een pagina te liken en interessante content te ‘highlighten’. Organisaties doen er goed aan slim gebruik te maken van deze optie in de vorm van bijvoorbeeld creatieve afbeeldingen, duidelijke call to actions, statements en interessante polls. Deze berichten kunnen vervolgens met behulp van advertenties bij niet-fans onder de aandacht worden gebracht.

Privé berichten. Doordat pagina eigenaren direct privé berichten kunnen versturen wordt het benaderen van Fans eenvoudiger. Dit is vooral handig bij het voeren van acties of eventuele webcare om de discussie niet te laten plaatsvinden op de wall. Facebook heeft deze functionaliteit zo ingericht dat het eerste bericht door de fan verstuurd moet worden en dat Facebook Pagina’s na elk bericht maar één antwoord terug kunnen sturen. Hiermee voorkomt Facebook dat beheerders ongevraagd gebruikers berichten gaan sturen en het gaan gebruiken als spam kanaal. Beheerders kunnen deze functie desgewenst ook uitzetten.

Nieuwe vormen van Facebook Ads

Naast de Timeline voor Facebook Pagina’s presenteert Facebook ook veranderingen in advertentie vormenk. De gesponsorde verslagen scoren goed binnen Facebook en met deze nieuwe vormen wil het netwerk nog meer kracht geven aan deze Ads.

Hieronder zijn de belangrijkste wijzigingen voor Facebook Ads opgesomd:
•De huidige premium Ads komen te vervallen;
•Er verschijnen Ads in de desktop en mobiele newsfeed;
•Na het uitloggen kun je nu ook Ads te zien krijgen (voorbeeld );
•Facebook lanceert ‘Facebook offers’, waarmee (grote en kleine) bedrijven coupon codes kunnen promoten en verspreiden onder hun fans;
•Met de “Reach generator” kunnen bedrijven gegarandeerd bereik kopen onder haar fans (tot wel 75%);
•Alle premium Ads beginnen nu als content op de Timeline.

Naar aanleiding van bovenstaande veranderingen kunnen de volgende eerste conclusies getrokken worden:
•Content wordt nog belangrijker! Engagement is en blijft het sleutelwoord;
•De nieuwe advertenties bieden meer rendement voor klanten en verhogen de kans op interactie met de doelgroep;
•De TABS/Apps bieden nieuwe mogelijkheden. Waarschijnlijk gaan meer zaken gecombineerd worden in één TAB i.p.v. meerdere specifieke TABS (er is immers meer ruimte);
•De nieuwe Timeline biedt kansen met betrekking tot het vertellen van de geschiedenis van een merk/bedrijf;
•Wie een applicatie of tabblad onder de aandacht wil brengen, zal dit via een ‘Status update’ in de Timeline of via een Facebook Premium Ad moeten aankondigen

Facebook zal de nieuwe wijzigingen gefaseerd uitvoeren. Beheerders van Facebook bedrijfspagina’s hebben tot 31 maart de tijd om zich klaar te maken. Tot die tijd blijft de mogelijkheid om op de “traditionele” manier fans te werven middels een landingspagina en een Like gate. De komende maanden moet blijken of de wijzigingen binnen Facebook bijdragen aan meer engagement tussen gebruikers en merken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie