Over het foute van Goed Volk is al voldoende geschreven, Next case.
De oude, nog immer actieve, grootmeester was er duidelijk over: in de kern gaat creativiteit niet over media, middeltjes en techniekjes, maar over ideeën. Al die andere zaken zijn ook best belangrijk, maar ze moeten dienstbaar zijn aan het idee, de unieke gedachte.
Ik heb TBWA creatief hoog zitten. Dus ik geloof niet dat “KPN Doet ’t gewoon” hun favoriete idee was. Ik denk eerder dat ze net zo lang door Aline, Mariëlle en Janice (Credits aan klantzijde) zijn gemarteld tot ze creatieve eieren voor hun geld hebben gekozen.
Die Wuppies waren een groot succes, kunnen jullie voor ons ook zoiets bedenken? En jullie, kunnen jullie voor ons een soort Vijftien Miljoen Mensen maken, maar dan anders en met veel oranje?
Ik ben dan weliswaar geen professor, maar heb wel al in een heel, heel, heel vroeg stadium het begrip reputatie-architecten gemunt.
De enige gratis kwaliteitskrant van Nederland, De Pers, stopt deze week. En de reden is niet dat hij niet gelezen werd, maar dat er te weinig in werd geadverteerd. En daar moeten we het even over hebben.
Neem een (te) grote communicatie-afdeling waarop iedereen z’n eigen gespecialiseerde winkeltje heeft, tel daar een wildgroei aan mediamogelijkheden bij op, plus een zwerm gespecialiseerde bureautjes, en je hebt het recept voor totale versnippering. Soms valt de schade mee omdat een krachtige directeur marketing en/of communicatie de boel bij elkaar weet te houden, of een bureau heeft gekozen dat dit voor hem doet, maar het valt steeds vaker niet mee.
Ik haal het weliswaar uit twee verschillende bronnen, maar toch is het opmerkelijk. In een recent dagbladartikel scoorden reclamemakers nog onder verzekeringstussenpersonen als het gaat over het spreken van de waarheid: 8%. En in de Edelman Trust Barometer, zo las ik op Adfo online, scoort het bedrijfsleven met 65% wel lager dan voorheen, maar dus beduidend beter dan de reclamemakers met hun 8%. Dat zou betekenen dat reclames vaker liegen dan de opdrachtgevers willen. En dat lijkt me stug.
Mijn oude leermeester Rob Tania wees me eens op een betoog van de de bioloog Dick Hillenius waarin deze aangaf dat alles in de natuur reclame maakt. Bloemen met hun kleuren en geuren om hun stuifmeel te verspreiden, vogels met hun veren om te kunnen paren, zeeanemonen om te kunnen eten. In alle gevallen is er sprake van verleiding en vaak ook nog van verleiding met een verborgen doel.
Onlangs meldde de Volkskrant dat HBO-communicatie momenteel tot de minst perspectiefrijke beroepen behoort, overigens in het goede gezelschap van allerlei bedrijfswetenschappen. Je kunt beter boer of trucker worden.