Op 7 november worden in Amsterdam tijdens de 24 uur van de Reclame opnieuw de Effie Awards uitgereikt. Ik weet niet hoe u dat ziet, maar velen beschouwen de Effies als de ‘misschien wel de belangrijkste prijs’ die je in Nederland in marketing en communicatie kan winnen. Het is ook de enige vakprijs die draait om de essentie van het vak: het meetbare effect van marketingcommunicatie. Toch blijf je het gevoel houden dat er uit de hoek van de online bureaus weinig inzendingen komen.
Elke adverteerder wil weten hoe succesvol zijn online campagne was. Dat is logisch. Toch is deze vraag niet eenvoudig te beantwoorden. We meten veel, alleen is de interpretatie niet altijd juist. Dit komt voornamelijk doordat we alle ingezette marketingkanalen los van elkaar beoordelen. Uiteraard is er wel samenhang tussen de verschillende kanalen. Maar hoe het geheel bijdraagt aan succes meten de huidige modellen dit niet. Dit kan anders, efficiënter.
Multi channel-tracking zorgt voor effectievere en efficiëntere budgetindeling.