Helpt een digitale stemwijzer nu om een eerlijke keuze te maken of juist niet tijdens de gemeenteverkiezingen? Waarschijnlijk komen veel mensen uit bij partijen die ze eigenlijk niet willen. Zo kun je uitkomen bij een lokale kleine partij en toch een grote parij kiezen omdat je denkt dat die uiteindelijk in de raad komt. Of als atheïst uitkomen bij de Christenunie, maar vanuit ‘geloofsovertuiging’ toch Groenlinks stemmen.
De geldinzamelingsactie ‘Nederland helpt Haïti’ heeft donderdag €41.724.126 opgeleverd. Met de verdubbeling door de regering kwam de eindstand voor Giro 555 op €83.448.252. Zonder televisiebeelden zou dit bedrag nooit gerealiseerd zijn. Weer een bewijs dat de media invloed hebben op gedrag. Zelfs politici begrijpen dit. Helaas voor de ramp in Birma in 2008 werd slechts een paar miljoen opgehaald, omdat er geen camera's ter plekke waren. Want zien is geloven. Of zou er meer aan de hand zijn?
Dat hebben ze goed begrepen bij de PVV. Dit hele proces wordt natuurlijk gebruikt om politieke standpunten te verduidelijken. Ook deze keer weet Wilders en de zijnen de media te gebruiken. En er is nagedacht over de visuele communicatie. Strakke borden met heldere typografie. Net als bij de SP. Zou het tot hetzelfde politieke succes leiden?
NRC (media) heeft een nieuwe identiteit/stijl. Hierbij heeft men gekozen om alles zoveel mogelijk naar elkaar toe te trekken. Is dit een juiste keuze gezien de twee verschillende marktmerken Next en Handelsblad? En is het niet vreemd dat je een nieuwe campagne / identiteit ontwikkeld en de feitelijke producten (kranten) die deze campagne en identiteit invullen laat voortbestaan in de oude stijl?
Hoe komt het dat de commercials van bovenstaande instellingen zo op elkaar lijken? Waarom vertelt iedereen samen dat ze Ben, de NCRV en de Rabobank zijn?
Wat me de laatste dagen opviel was dat de meeste culturele instellingen in Amsterdam niet verder komen dan te communiceren dat ze open zijn. Ik vind dat nogal magertjes als propositie naar de markt. Temeer omdat je er vanuit mag gaan dat Het Concertgebouw, Stadsschouwburg Amsterdam en de Hermitage toch hele verschillende producten en diensten hebben.
Het Stedelijk introduceerde met veel bombarie de aanpak van hun nieuwe huisstijl. Zelfs de Volkskrant deed mee! Maar verder dan goede pr komt het Stedelijk niet. Er worden diverse kansen gemist...
Eindelijk tijd gehad voor El Hema. Eerlijk gezegd viel het me tegen. Van uitwisseling van culturen is hier echt geen sprake, daarvoor was het teveel de beeldtaal van Hema. Alleen door het arabische schrift krijgt het een vervreemdend tintje. Echter zag ik nergens een echte invloed van de Arabische beeldcultuur. Ik begrijp daarom ook dat de Hema er niets mee doet. Toch weer een voorbeeld dat 'Multiculturaliteit' voornamelijk gestuurd wordt door onze heersende westerse beeldtaal.