Banken, het is een communicatieprobleem!

Burgers beginnen ‘simpele’ bank is vandaag het nieuws. Volgens de initiatiefnemers is dit idee ontstaan uit onvrede over de bankenwereld met hun ondoorzichtige producten en hoge bonussen. Als je het mij vraagt hebben we eerder behoefte aan communicatieprofessionals dan aan weer een nieuwe bank.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volgens Jan Brink, één van de oprichters, schreeuwen particulieren en bedrijven om verandering, maar krijgen zij geen gehoor bij bestaande banken. Erg paradoxaal als je vandaag de website van het initiatief probeert te bekijken; ‘wegens de vele aanvragen is onze website momenteel niet te bezoeken. Probeert u het later nogmaals’.
Er zijn wel meerdere financiële instellingen die inspelen op het communicatieprobleem van hun branche. Een recent voorbeeld is de TV commercial van die man en vrouw aan een tafel, zij probeert hem iets uit te leggen over zijn pensioen. Het lukt niet want ze spreekt Chinees. Het enige geruststellende aan deze commercial is dat ik blijkbaar niet de enige ben die niets van pensioenen begrijpt. Als je zoveel geld steekt in above the line campagnes, dan hoop je maar dat die campagnes de doelstellingen behalen die ze beogen.

Oké, dat is een commercial. Maar wat is jouw gedachte bij een gemiddelde brief van je pensioenuitvoerder? Stop je ook met lezen bij de afkorting UPO? Al die wollige taal, afkortingen en terminologie. Ik geloof al lang niet meer dat ik dit ooit ga begrijpen. Kan het niet wat simpeler? Een op het oog mooi initiatief van de overheid als mijnpensioenoverzicht.nl leek een stap in de goede richting. Ooit ingelogd? Bespaar je de moeite, makkelijker wordt het zeker niet. Waardoor komt het toch dat het de financiële branche niet lukt helderheid te verschaffen en vertrouwen te creëren?

Het nieuws van vandaag doet me weer denken aan ‘A Brand New Day’ die in 2010 als een ‘game changer’ de markt bestormde en zich positioneerde als een (pensioen)verzekeraar met een duidelijke missie, namelijk: ‘de verzekeringsmarkt openbreken’ en de Nederlandse consument ‘bevrijden van de woekerkosten en slechte service van de verzekeraars’. Denk bijvoorbeeld aan hun ‘wij pikken het niet’ reclamecampagne waarin ze consumenten opriepen om terug te slaan en hun pensioenpolis over te boeken. Hoewel A Brand New Day hun missie helder communiceerde en transparantie rondom hun merk en hun producten propageerde, heeft dit niet de gewenste aardverschuiving opgeleverd.

Wat gaat er de komende maanden gebeuren, gaan we massaal participeren in De Financiële Coöperatie? Ik adviseer De Financiële Coöperatie op z’n minst te starten met de basale communicatie voor een beetje vertrouwen in een goede afloop.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie