Even de doelgroep in de primer zetten!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Lessen van grote Infraprojecten, dit congres werd vorige week op de zeer toepasselijke locatie van de Rijtuigenloods van de Spoorwegen in Amersfoort gehouden. Keynote Speaker was Bert Pol, lector overheidscommunicatie van de Hogeschool Utrecht. Hij hield een warm pleidooi voor het op een slimme manier aanpakken van de communicatie rond grote projecten. Het ging dan om commitment & consistency, rekening houden met de vaak irrationeel denkende mens, en vooral ook het goed primen van de omgeving. Primen? Dat doe ik alleen met mijn boot dacht ik nog.

Het werd als volgt uitgelegd. Gedrag wordt maar zelden bepaald door de kwaliteit van de argumenten. En: "Wat iedereen doet, zal wel goed zijn.". Bewustzijn over een handeling vindt vaak pas plaats nadat de handeling is uitgevoerd (Libet). In deze setting helpt het om mensen te primen. Door een reeks van communicatie-activiteiten in een bepaalde 'mood' te krijgen. Hierdoor wordt de preceptie voor de volgende communicatie-activiteit ook beinvloed en zal die vanuit die 'mood' worden bezien. Je kunt primen bijvoorbeeld op beleefdheid, winnen, presteren.
Dit soort inzichten toepassen in de communicatie: zijn er lezers van dit weblog die dat ook in praktijk brengen?

En: welke artikelen kunnen hierover nog wat meer vertellen

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie