Geen Prinsjesdag, maar Eurovisiedag

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er moet een Europese 'Prinsjesdag' komen. Consumentenvertrouwen staat of valt met steun voor het Nederlandse en Europese overheidsbeleid. In Nederland hebben we Prinsjesdag. Dat werkt als een verkapt charme-offensief voor diepgaande hervormingen, een impuls voor koopkracht en publiek draagvlak. Nederland smult van de traditie en TV inclusief vlagvertoon, de galopperende paarden op het Scheveningse strand en de hoedjesparade in de Ridderzaal. Het lijkt erop dat Prinsjesdag voor het grote publiek symbool staat voor folklore en nationale trots. Een beter PR-moment kun je als kabinet niet hebben. Be good and tell it. Nou, aan die gouden PR-regel weten ze zich dit jaar wel te houden. Waarom dan toch die zure gezichten op de TV als de boodschap zo zoet is. Geloven ze zelf niet in wat ze zeggen? Dat is wat ze uitstralen. Vergelijk dat eens met Schröder, de verliezer die tot in elke vezel van zijn lichaam uitstraalt dat-ie winnaar is.

Moeten Nederlanders het uiteindelijk dan toch hebben van Europa? De Miljoenennota zegt van wel. Volgens de regering bepalen nieuwe Europese lidstaten in toenemende mate onze economische groei. Nederland is een knooppunt voor de snel groeiende import uit China en andere groei-economieën. Dat betekent meer werkgelegenheid. En neem dan de invloed van de Europese norm voor het begrotingstekort. De verminderde koopkracht komt vooral omdat de regering deze norm wilde halen. Nu dat is gelukt, zal alles anders worden, voorspelt de regering. Toch heeft de Miljoenennota nog steeds geen Europese bijlage of agenda. Laat het Ministerie van Buitenlandse Zaken een voortrekkersrol nemen door het Europese parlementaire seizoen jaarlijks te openen met een 'Eurovisiedag'. Daar kan geen referendum of 'Eurocampagne' tegenop.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie