Financiële schade door reputatie-issues is verdubbeld na komst sociale media

Bovendien blijkt reputatievet geen dempende werking te hebben op de waardedaling koersen na crisis, blijkt uit onderzoek Aon.

Persconferentie Volkswagen, dat 25% waarde verloor na zaak-sjoemelsoftware.
EPA, Ole Spata

De impact van reputatie-issues op aandelenkoersen is sinds de introductie van sociale media verdubbeld. Bovendien blijkt reputatievet niet te helpen. In de nasleep van een crisis, zoals een cyberaanval, blijkt de grootte van een bedrijf en de kracht van zijn reputatie weinig bescherming te bieden tegen het verlies van koerswaarde. 
 
Dit blijkt uit een rapport van risico- en verzekeringsadviseur Aon en Pentland Analytics. De studie ‘2018 Reputation Risk in the Cyber Age’ omvat een analyse van 125 reputatie-issues uit het afgelopen decennium en de impact hiervan op de waarde van aandelen in de loop van het volgende jaar.

  

Winner en losers vergeleken door de jaren heen
Winner en losers vergeleken door de jaren heen Aon

Reputatieschade als toprisico

Het risico op reputatieschade staat de afgelopen tien jaar in de top van de Global Risk Management Survey van Aon. “Hoewel er meer bewustzijn is voor het belang van risk management en er betere hulpmiddelen beschikbaar zijn, blijven reputatierisico’s één van de grootste zorgen voor corporate executives,” zegt Alex van den Doel, managing director van Aon’s Global Risk Consulting.

Inzicht in toprisico’s en crisisscenario’s en adequaat issue- en crisismanagement kunnen de impact van reputatie-issues volgens hem aanzienlijk beperken. De mate en snelheid waarmee bedrijven herstellen na een groot incident geeft aan hoe weerbaar een bedrijf is, de zogenaamde ‘organisational resilience’. Van den Doel: 'Dit onderwerp staat steeds hoger op de agenda’s in de boardroom.'

Snel, eerlijk en transparant

Uit de analyse blijkt dat drie factoren bepalend zijn voor een succesvol herstel van een reputatie-issue:

  1. Crisiscommunicatie moet snel en waar nodig wereldwijd worden opgepakt
  2. De perceptie dat een organisatie eerlijk en transparant is, is essentieel
  3. Het nemen van actieve maatschappelijke verantwoordelijkheid is van cruciaal belang

Nieuwe technologieën als robotica, kunstmatige intelligentie en bionica vereisen een constante waakzaamheid op de reputatie van een organisatie,” zegt Dr. Deborah Pretty, oprichter van Pentland Analytics. “Het wordt voor mensen steeds eenvoudiger, goedkoper en sneller mogelijk om nieuws te verspreiden.

Herhaalonderzoek

Het onderzoek naar de impact van crises op aandeelhouderswaarde werd voor het eerst uitgevoerd door Pretty in 1993 en opnieuw in 2000, voordat sociale media actieve invloed hadden. De eerdere onderzoeken richtten zich op de verschillende mate waarin bedrijven kunnen herstellen van crises en de financiële reputatieschade. De 2018-versie van de studie besteedt speciale aandacht aan zowel de groei in het gebruik van sociale media als de waarde-impact van cyberaanvallen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie