Consumentbond: ‘Het groene beeld dat energiemaatschappijen neerzetten is misleidend’

‘We worden verleid met reclamespotjes vol natuur maar diezélfde bedrijven leveren grijze stroom aan bedrijven, scholen en ziekenhuizen.'

Kolencentrale
123rf

‘Consumenten worden verleid met reclamespotjes van energiemaatschappijen vol natuur, groene weiden, windmolens en zonnepanelen. Maar tegelijkertijd leveren sommige van diezélfde bedrijven vervuilende grijze stroom aan bedrijven, scholen en ziekenhuizen. Dit zorgt voor een misleidend beeld.’ Dat stelt de Consumentenbond naar aanleiding van een onderzoek dat het liet uitvoeren in samenwerking met Greenpeace, Natuur & Milieu en WISE.

Het energieaanbod in Nederland wordt volgens de Consumentenbond slechts mondjesmaat groener. ‘Hoewel het stroomaanbod voor consumenten langzaam duurzamer wordt, krijgen zakelijke afnemers volop grijze stroom geleverd. Buiten het zicht van consumenten.’

De vier organisaties onderzochten voor het zesde jaar op rij de investeringen, inkoop en levering van stroomleveranciers in Nederland en beoordeelden die op duurzaamheid. Voor het eerst levert dat naast een consumentenranking ook een zakelijke ranking op, met een verschillende uitkomst.

Voor consumentenstroom krijgen de leveranciers gemiddeld een 6,3. ‘Dat is hetzelfde cijfer als vorig jaar, maar dit scoren twee grote energiebedrijven beter dan voorheen. Daardoor is het particuliere energieaanbod (iets) groener. Het gemiddelde cijfer op de zakelijke lijst is een bedroevende 4,5.’

Energiereuzen groener

Energiereuzen Nuon en Essent scoren op de consumentenlijst dit jaar beter dan in 2017. Toen vielen zij nog in de categorie ‘Vervuilers’, nu behoren ze tot de middenmoot. Met name Nuon maakt een grote sprong: van 4,7 naar 6,0.

Die stijging is volgens de Consumentenbond te danken aan grote investeringen in duurzame energieopwekking. ‘Helaas blijft dat beeld niet overeind bij de zakelijke ranking. Onder meer door een “grijzer” inkoopbeleid scoren de partijen daar slechts tussen de 4,8 (Essent) en 5,8 (Nuon).’

Voorlopers

In het onderzoek krijgen elf consumentenleveranciers een 8 of meer voor duurzaamheid. Daarmee zijn zij ‘Voorlopers’. Zij produceren zelf duurzaam opgewekte stroom of kopen deze direct in bij de bron. Drie van hen, Pure Energie, Greenchoice en Qwint, leveren ook aan de zakelijke markt. De duurzaamheidsscore daar is gelijk of een paar tienden lager. Het zijn de enige ‘Voorlopers’ op de zakelijke markt.

Grote verantwoordelijkheid

De Consumentenbond staat op het standpunt dat het gemak waarmee energieleveranciers vervuilende stroom doorschuiven van de particuliere naar de zakelijke markt te denken geeft. ‘Het legt een grote verantwoordelijkheid bij de zakelijke afnemers. Verduurzaming van energie kan alleen een vlucht nemen als ook zakelijke klanten, zoals scholen, eisen gaan stellen aan hun stroomleveranciers.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie