Premium

‘Het dorp’ van Wim Sonneveld leidraad in nieuwe Eneco-commercial

Met ‘Heel Nederland schakelt om’ wil Eneco de volgende push op de energietransitie geven.

'Het dorp' volgens Eneco
Still uit de commercial 'Heel Nederland schakelt om'

Eneco lanceert een nieuw reclamecampagneconcept: ‘Heel Nederland schakelt om’. De commercial (zie hieronder) wordt Tweede Kerstdag voor het eerst op de Nederlandse televisie vertoond (bureau: Dawn, full credits, zie onderaan). Behalve op televisie zal de campagne te zien zijn in de bioscoop, op online video, display advertising en social media.

'Heel Nederland schakelt om' van Eneco

Vroeger was alles 'beter'

‘Iedereen mee willen laten doen aan de omschakeling naar schone en duurzame energie, ongeacht leefsituatie of budget.’ Dat is in de kern de boodschap die Eneco wil overbrengen met de reclamefilm waar ‘oud’ en ‘nieuw’ elkaar tegenkomen. De goede verstaander ziet dat zo’n beetje elke zin uit ‘Het dorp’ wordt vertaald naar de situatie van nu. Eneco: ‘De campagne laat zien wat er allemaal in positieve zin is veranderd in onze samenleving. De nostalgische klassieker van Wim Sonneveld zorgt voor een prikkelend contrast: iedereen verlangt wel eens terug naar vroeger “toen alles beter was”, terwijl we als samenleving ongemerkt al veel grote veranderingen hebben omarmd.’

Handelingsperspectief

Volgens Jolanda Ravenek, manager marketing communicatie bij Eneco, is er in korte tijd ontzettend veel veranderd op energiegebied. ‘De omslag naar duurzame energie is niet meer ver van ons bed maar wordt snel realiteit. Wij willen laten zien dat Eneco de belangrijkste drempels voor mensen wil wegnemen, zodat iedereen gemakkelijk kan meedoen aan deze omschakeling.’ Toch wordt er in de film (bijvoorbeeld aan het einde, of in een tag-on) niet direct handelingsperspectief geboden.

Waarom niet? Ravenek: ‘Deze film is allereerst bedoeld om te inspireren en het omschakelen op een positieve manier betekenis te geven. In andere lagen van de campagne (zoals radio, online, social media) maken we het “omschakelen” concreet en bieden we handelingsperspectief, ook op de website. Later in 2019 zullen we deze film ook combineren met concrete proposities.’ Eén van de proposities die daarbij zullen worden uitgelicht, is het eerder dit jaar gelanceerde StukjeZon. Ravenek: ‘Daarmee kan iedereen op een eenvoudige manier samen met Eneco zonne-energie opwekken’.

Herpositionering

Hoewel de commercial helemaal anders is dan het werk onder het vorige Eneco-thema ‘Welkom in de nieuwe wereld’, voelt het niet als een radicale omslag van het merk. Toch is er volgens Ravenek wél sprake van een herpositionering. Zij legt uit waarom ‘Heel Nederland schakelt om’ niet gewoon onder het bestaande – en dus herkenbare – Eneco-concept gehangen is. ‘Met de belofte “Welkom in de nieuwe wereld” gaven we mensen een aantrekkelijk perspectief om te verduurzamen: Eneco maakt de duurzame innovaties van morgen vandaag beschikbaar.’

‘De herpositionering van ons merk is gebaseerd op het inzicht dat mensen wel wíllen verduurzamen, maar niet goed weten hoe ze dat moeten doen. En er ook niet te veel voor willen betalen. Met de nieuwe campagne willen we mensen laten zien dat er om hen heen al heel veel gebeurd op duurzaam gebied, waar ze makkelijk aan mee kunnen doen. De nieuwe campagnevorm biedt ons de mogelijkheid om dit verhaal op een emotioneel impactvolle en onderscheidende manier te vertellen.’

Verkoop

Eneco wil Nederland met deze campagne vooral in de harten raken. Ravenek: ‘Dus de emotionele connectie en de impact vinden we belangrijk. We willen daarbij natuurlijk een stijging in onze merk-KPI’s realiseren. Specifiek willen we onze positie als voorloper in verduurzaming van Nederland verder versterken. Daarnaast sturen we op traffic naar onze site en verkoop van duurzame proposities.’

In de eerste editie van Adformatie (verschijnt 25 januari) leest u een interview met commercieel directeur en lid van de board van Eneco, Hans Peters. Hij gaat daarin uitgebreid in op hoe Eneco de energietransitie vormgeeft en hoe de energie-business zich in de toekomst zal ontwikkelen.

Credits

Strategie, concept & executie: Dawn

Media: Mindshare & BMi

Social: The Social Club

Content: Being There

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie