Hans Nijenhuis (AD): ‘Helaas, van nepnieuws blijven we last houden in 2019’

Koffiedik Kijken #1. Korte interviews over wat 2018 bracht en wat het komende jaar gaat brengen.

Hans Nijenhuis, de hoofdredacteur van het AD
ANP, Remko de Waal

Het begin van het nieuwe jaar is de tijd voor Koffiedik Kijken. Op donderdag 10 januari laten vier topsprekers hun licht schijnen op marketing, media, communicatie en reclame. Dit jaar gebeurt dat onder de noemer ‘Unbullshitting 2019’, waarin de loze beloften en valse verkooppraatjes van merken worden doorgeprikt. In de aanloop naar Koffiedik Kijken blikken wij alvast kort vooruit. Vier vragen voor Hans Nijenhuis, hoofdredacteur van AD.

Wat waren het afgelopen jaar jouw hoogte- en dieptepunt?
HN:

‘Mijn hoogtepunt: de introductie van twee nieuwe bijlagen op zaterdag. Huh, print?, denk je misschien. Maar we hebben hiermee een vorm gecreëerd die ruimte schept voor onderzoeksjournalistiek, over de miljoenenblunders bij ProRail bijvoorbeeld, voor onthullende en zelfs onthutsende interviews, zoals die met Unilever-topman Paul Polman, en voor serieuze buitenlandverslaggeving, onder meer onze berichtgeving over de verdeeldheid in Amerika. Die verhalen doen het in het weekend online ook heel goed. Mijn dieptepunt was dat mijn oudste dochter uit het niets slechtziend is geworden. Daar ben ik nog elke dag van aan het leren.’

AD transformeert van krant tot mediamerk. Welke stap moet daarvoor in 2019 worden gezet?
HN:

‘We hebben eind 2018 De Ochtend Show to go, dat op werkdagen iedere morgen te zien is op onze site, app en socialemediakanalen. In een kwartier praten we mensen helemaal bij. De show moet in het ochtendritueel van onze online bezoekers komen, en in dat van onszelf. Wat het is één ding om het te bedenken en te starten, je moet het wel elke dag waar maken natuurlijk.’

Welke grote beweging gaat het vak veranderen volgend jaar? 
HN:

‘De grootste bewegingen komen onverwacht. Maar op dit moment zou ik zeggen: de introductie van smart home-devices, zoals Google Assistent of Amazons Alexa, slimme lampen, thermostaten. En helaas ook: de nog voortdurende opmars van nepnieuws.’

Wat is jouw grootste uitdaging?
HN:

‘Het is een cliché, maar daarom nog niet minder belangrijk: online nieuwe bezoekers aan ons binden maar tegelijkertijd de miljoen huishoudens koesteren die we dagelijks met de krant bereiken. Zij betalen voor goede journalistiek, die mooi is vormgegeven en op tijd aan huis wordt bezorgd. En die laat je dus niet in de steek.’

Person of the Year en het Gouden Koffiekopje

Naast Hans Nijenhuis zijn de sprekers op Koffiedik Kijken 2019 Jeroen Hubert, voorheen Ikea Worldwide en nu Accell Group, Cornelie Weller, ceo Publicis Groupe, Tim van der Wiel, oprichter GoSpooky en Speaky. Tijdens het evenement wordt ook het Gouden Koffiekopje overhandigd aan de beste voorspeller van 2018 en reikt Adformatie de onderscheiding aan de Person of the Year uit.

Koffiedik Kijken is een initiatief van IAA Nederland en Adformatie.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie