Oeuvreprijs ‘Coq de Grand Honneur’ voor John de Mol en Simon Neefjes

GVR reikt hanen uit aan De Mol, Neefjes, Belt-Beekman, Tuijt, Neijens en Graauw.

Het Genootschap voor Reclame (GVR) heeft tijdens het Hanendiner gisteravond bij Talpa Network de winnaars bekend gemaakt van de prijzen voor de meest opvallende verschijningen in het vak. Het genootschap reikt elk jaar drie prijzen uit, voor de Jonge Haan, het meest opvallende talent onder de 30 jaar, de Coq d’Honneur, iemand die dit jaar het meest is opgevallen voor zijn of haar bijdrage voor het vak en de Coq de Grand Honneur, een Oeuvreprijs.

Coq d’Honneurs

Tijdens het diner werden drie Coq’s d’Honneurs uitgereikt.


Yvette Belt-Beekman (KPN)

Jury: ‘Belt is een enorme vakvrouw die indruk maakt met de continu hoge kwaliteit van communicatie voor haar merken, met de innovatieve aanpak en haar bijdrage aan het vak. Zo is zij lid van de jury voor de iconische 'Reclameparels' t.b.v. 30 jaar SAN en SIRE-bestuurslid waarmee zij met de campagne 'laat jij je jongen genoeg jongen zijn?' een EFFIE won. Ook prijken er Gouden Loeki, Esprix, Amma's en meer Effies in haar prijzenkast. Afgelopen jaar werd daar een Grand Prix (Cannes Lions) aan toegevoegd met de Evert 40-45-campagne.’

 
Hans Erik Tuijt (Heineken)

Jury: ‘Als Director Global Heineken Sponsorships is Tuijt verantwoordelijk voor alle sponsoring vanuit Heineken International. Vanuit deze hoedanigheid is Tuijt leading bij wereldwijde toonaangevende met sponsoringprojecten, met o.a. voetbal (Champions League), Formule1, Rugby, Holland Heineken House en James Bond. Vanuit zijn visie dat zeker 80% van de advertising voortkomt uit sponsorships zet hij hierbij fors in op innovatieve businessmodellen. Hans Erik Tuijt is een vakgenoot die met de Nederlandse trots in de wereld vergroot en de grenzen van het marketingvak steeds verder oprekt.’
 

Peter Neijens (UvA)

Jury: ‘Neijens is een zeer gerespecteerde wetenschapper die, o.a. als eerste directeur van SWOCC, steeds weer de kloof tussen de academische wereld en de praktijk wist te overbruggen. Zijn onderzoek omvat drie lijnen: publieke opinie, media & reclame en verstrengeling van reclameboodschap & inhoud. Neijens publiceerde hieromtrent ongeveer 200 artikelen in verschillende tijdschriften en boeken. Neijens is mede-oprichter van de SCor, NeSCOR en Graduate School of Communication, een instituut met 500 master-studenten per jaar. Hij richtte ook de Research-master in Communicatiewetenschap op. Vorig jaar is Neijens benoemd is tot Fellow van de International Communication Association.’

Tweemaal Coq de Grand Honneur

Voor het eerst in negen jaar dat de Coq de Grande Honneur wordt uitgereikt, waren er twee winnaars van deze oeuvre-prijs.
 

John de Mol (Talpa) 

Jury: ‘Vanwege zijn niet-aflatende drang het Nederlandse medialandschap te veranderen en daar een eigen stempel op te drukken. Hierbij heeft De Mol niet alleen aandacht voor de internationale belangen van Talpa Network maar laat hij steeds nadrukkelijker een Nederlands, nationaal geluid laat horen, waarbij hij niet schuwt kritisch te zijn op het Nederlandse Mediabeleid. Middels geloofwaardige initiatieven wil hij een serieus, Nederlands alternatief bieden voor de Amerikaanse tech-giganten. Dit kan niet anders dan door fors te investeren in en experimenteren met dataprojecten, e-commerce, vernieuwende video-distributie (zoals Stuk TV) en nieuwe platforms (zoals VoetbalTV ism Knvb).’


Simon Neefjes (TBWA\Neboko)

Jury: ‘Neefjes is uitgeroepen tot Coq de Grand Honneur omdat hij een icoon in de reclamewereld is. Werd met TBWA\NEBOKO vier keer uitgeroepen tot Bureau van het Jaar, heeft 23 Effie Awards gewonnen en dit jaar benoemd tot VEA Legend. Neefjes heeft jaren in het bestuur van de VEA gezeten waar hij de vakorganisatie heeft getransformeerd van een wat ouderwetse, logge en dure vereniging naar een betaalbare en flexibele moderne club. Neefjes is initiatiefnemer van Amsterdammer helpt Amsterdammer en actief lid van NL2025, waar prominente Nederlanders de basis leggen voor een betere toekomst voor ons land.’

 De Jonge Haan gaat naar Safi Graauw

Voor de Jonge Hanen waren drie mensen genomineerd. Zij moeten zichzelf elk presenteren tijdens met een uitleg waarom zij de meeste waarde toevoegde voor het vak. Na uitvoerige discussie tussen de leden van het genootschap won Safi Graauw  overtuigend van Jolique Möller en Deniz Alkaç.

Jury: Safi Graauw (30) heeft een achtergrond in de aardwetenschappen en is filmmaker. Daarnaast is hij de oprichter van creatief platform Cavemen. Met zijn unieke combinatie van aardwetenschappen; en zijn gevoel voor stijl, esthetiek en verhaal heeft hij menig mens weten te ontroeren in filmprojecten voor organisaties als Justdiggit. Zo werd zijn werk genomineerd op het Wildlife Film Festival en won hij het My Hero International Film Festival in California. Door het vervlechten van milieu-centrische content in sterk, vernieuwend en verhalend beeld slaat hij op geheel eigen wijze een unieke brug tussen mens en aarde.’

 

Hier een lijst met winnaars van afgelopen jaren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie