Premium

Geen gelikte campagne in Noord-Brabant voor Laurens van Voorst (Code Oranje)

Never talk strategy. Het is een wijsheid uit de communicatiewereld die lijsttrekker Laurens van Voorst van Code Oranje zich ter harte neemt.

Laurens van Voorst
laurensvanvoorst.nl

Laurens van Voorst is eigenaar van bureau Sprinkels HQ, dat adviseert over interne en externe communicatie, positionering en imago en over strategie en beleid. Hij zit in de gemeenteraad van gemeente Meierijstad voor Hart voor Schijndel en is provinciaal fractieleider van Code Oranje.

Never talk strategy

'De centrale boodschap van Code Oranje is: invloed, zeggenschap en verantwoordelijkheid zo laag mogelijk in de samenleving leggen. Mensen die het daarmee eens zijn, vind je links en rechts in de samenleving. Wij willen dat burgers zelf met elkaar binnen randvoorwaarden beslissingen nemen.’

Volgens Van Voorst is het vermarkten van een politieke partij iets anders dan een product verkopen. ‘De PvdA heeft merkstrateeg Marc Oosterhout op hun stoel gezet en daar is de term ‘zeker’ uitgekomen. Die wordt op alle campagne-onderwerpen geplakt. Dat zal best bij de PvdA passen, maar welke kiezer gelooft nu nog dat de boodschap oprecht is en geen reclametruc? Wij vertellen liever een inhoudelijk verhaal, ook al kost dat meer tijd en inzet om over te brengen.’

Uitvoering en bereik

Geen gelikte campagne voor Code Oranje. Geen reclame ook, daar is geen geld voor. De partij werkt met een budget van precies 0 euro. Van Voorst en zijn collega’s proberen kiezers te trekken in via ouderwets netwerken, persoonlijke accounts op sociale media en free publicity.

‘Dat is zeker niet gemakkelijk, maar de boodschap begint te landen. Ik word de laatste dagen platgebeld door media die onze kijk op politieke burgerparticipatie goed weergeven. Op grond van de reacties en prognoses denk ik dat het gaat lukken om een zetel binnen te slepen.’

Er kwam geen hond

Het gebrek aan geld ziet Van Voorst niet als het grootste probleem in de jacht op kiezers. Wel vindt hij dat de campagne te laat gestart is. En er zijn verkeerde keuzes gemaakt.

‘Als aandachtstrekker hadden we een meldpunt bedacht waar mensen konden aangeven dat de overheid niet naar ze luistert. Daarover hebben we persberichten verstuurd en nagebeld, maar er kwam geen hond naar de presentatie. Het leek denk ik te veel op een campagneactiviteit in plaats van een intrinsieke actie van burgers. Dat was een misser.' 

Voor de volgende verkiezingen moet Code Oranje zich vooral focussen op het bijeenbrengen van een grote club mensen die sterk gelooft in het partijprogramma, zegt Van Voorst. 'Zij moeten er elke dag, het jaar rond tegenaan alsof er morgen verkiezingen zijn. Daar kan geen reclamecampagne tegenop.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie