Gerety Awards stimuleren diversiteit met volledig vrouwelijke jury

Het vak verandert, dus de prijzen veranderen mee: dit is de eerste competitie met een volledig vrouwelijke jury.

Joe Brooks en Lucía Ongay, beiden voorheen werkzaam bij de Epica Awards, besloten om een eigen awardshow te starten. Eentje die diversiteit in de schijnwerpers zet, en zie daar: de Gerety Awards werden geboren. De eerste competitie met een volledig vrouwelijke jury.

Het duo wil met deze prijs gehoor geven aan de roep om diversiteit. De reclame-industrie is aan het veranderen, en de awardshow moeten meebewegen. Dat is de filosofie achter de Gerety Awards. De prijs is vernoemd naar Frances Gerety, een vrouwelijke copywriter die de slogan ‘A diamond is forever’ bedacht.

Controversieel

De jurysessies vinden plaats in 10 steden: Londen, Hamburg, New York, Mumbai, Parijs, São Paulo, Stockholm, Beiroet, Amsterdam en Sydney.

Pr-consultant Jessica Hartley begeleidt de juryleden in Nederland. Zij is door organisatie benoemd tot ambassadeur. Hartley: ‘Iedereen mag meedoen, maar de ingezonden campagnes worden alleen beoordeeld door vrouwen. Dat is opmerkelijk en voor sommigen wellicht ook controversieel. Je kunt het immers als een vorm van discriminatie zien. Maar laten we wel wezen: in deze branche speelt seksisme nog steeds een grote rol, en dan spreek ik niet alleen uit eigen ervaring. Hoog tijd om actie te ondernemen door nieuwe en andere gezichten naar voren te schuiven.'

De Gerety Awards reikt prijzen uit in de categorieën: media, innovation, entertainment, communication, craft, experience, works for good, health en portfolios. Een vereiste: het werk moet zijn gelanceerd tussen 1 januari 2018 en 1 april 2019.

Nederlandse juryleden

Patritia Pahladsingh, Managing Director, TBWA\NEBOKO
Amanda Fève, Partner and Chief Strategy Officer, Anomaly Amsterdam
Suzanne Tromp, Editor, WeTransfer
Hannah Smit, Creative Director, W+K Amsterdam
Femke Schavemaker, Creative Director, Clockwork & Zeal
Gesina Roters, Co-founder and Creative Partner, Day
Saskia Meijer, Senior Creative, J. Walter Thompson Amsterdam
Danielle Guirguis, Founder and Exec Producer, Smarthouse Films
Nicolette Lazarus, Client Services Director, KRFL
Tiina Salzberg, Executive Strategy Director, 180 Kingsday
Claire Parker, Executive Creative Director, Design Bridge
Anita van de Velde, Founder & MD, DeVelde International
Jessica Perri, Freelance Creative
Mandy Smith, Director, artist, Stink Studios
Dorien Kuiken, Manager of Operations, Typhoon
Jessica Hartley, Independent Creative PR and consultant

Voor meer info klik hier

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie