Premium

Dit zijn de 100 Beste Marketeers van Nederland (4-25)

Dinsdag 26 maart maken we de Marketeer of the Year 2019 bekend. Vrijdag zijn we begonnen met aftellen. Dit zijn de nummers 4 tot en met 25.

(Onderaan dit artikel vindt u linkjes naar de countdown-lijsten.)

 

 

 

4 (36) Caroline van Turennout
Manager Marketing & Communicatie Europa Zeeman
‘2018 was het jaar waarin het nieuwe verhaal van Zeeman niet alleen opviel, maar ook echt ging beklijven. Alle communicatie telt nu op. Mijn bijdrage hieraan is vooral het voorwerk sinds 2014: herdefiniëren van het merk, leiden van de strategische en creatieve denksessies, bepalen waar de lat ligt en dat goed beschrijven zodat iedereen dat weet.’ 

5 (-) Freek de Steenwinkel
Directeur Tikkie
‘We zijn van twee miljoen naar meer dan vier miljoen gebruikers gegroeid. Daarmee zijn we na WhatsApp de snelst groeiende app in Nederland. Consumenten associëren Tikkie met eenvoud, vernieuwing en fun. Dat zijn unieke waarden in finance. Daarnaast hebben we laten zien dat het verdienmodel – voor consumenten gratis, bedrijven betalen – een interessante inkomstenstroom vormt.’ 

6 (2) Niko Koffeman
Directeur marketing De Vegetarische Slager
‘2018 was voor De Vegetarische Slager het jaar van de grote doorbraak. A-merkconcurrenten gingen onze toon en stijl letterlijk overnemen. Imitatie wordt wel de hoogste vorm van vleierij genoemd, in die zin voelen we ons zeer gevleid.’

7 (-) Hanneke Faber
President Foods & Refreshment Unilever
‘2018 had een aantal trends: vegan, biologisch, grotere vraag naar purpose, maar ook een groeiende vraag naar gemak en ervaringen. Daarom creëerden we een portfolio ‘van de toekomst’ op basis van drie speerpunten: goed voor jezelf en de planeet, hypergemak en genot en ervaring. Je ziet dit terug in de vele on-trend-innovaties die we in 2018 hebben uitgerold, zoals vegetarische producten, snackpotten, douchemousses en biologische koude soepen.’ 

8 (-) Steven Uitentuis
Managing director Swapfiets
‘Swapfiets is afgelopen jaar internationaal uitgerold naar België, Duitsland en Denemarken. Daarnaast zijn er winkels geopend in elke stad waar we actief zijn. Winkels zijn voor klanten een aantrekkelijk en flexibel alternatief naast de service aan huis, ze dragen bij aan de brand experience én zichtbaarheid van Swapfiets. Mijn bijdrage was strategisch, prioriteiten bepalen en een structuur plaatsen waarin jonge gedreven collega’s tot hun recht komen.’ 

9 (50) Erwin Dito
Managing director McDonald’s
‘2018 kenmerkte zich onder andere door gasten- en omzetgroei, bijzondere burgers, onze Cadeaukalender die voor het vierde jaar op rij groeide, een nieuwe app en een bijzondere zomercampagne met ’s werelds kleinste McDonald’s-Restaurant.’

10 (49) David Lette
Marketing Directeur Heineken
‘We boekten successen in het zogenaamde LNA-segment, laag en nul-alcoholisch, met merken als Heineken 0.0, Radler en ook de laag- en nul-alcoholische varianten van Brand. Verder zagen we een sterk marktaandeelgroei van het Craft-segment met Affligem en Brand Speciaal-bieren. En Desperados was 2018 het snelst groeiende merk in de Nederlandse biermarkt.’

11 (-) Maurine Alma
Cmo Takeaway.com
‘Takeaway.com groeide stevig dat weten we te combineren met significante efficiëntieverbeteringen in marketing, met als hoogtepunt de winnende positie in Duitsland. Met behulp van technologie kun je marketing volledig accountable maken, waardoor het een veel meer centrale rol speelt binnen bedrijven.’

12 (13) Pepijn Rijvers
SVP & Head of Accommodation Booking.com
‘We activeren nu wekelijks honderden grass-root influencers. We hebben verschillende grote sponsorshipdeals, waaronder een met de Uefa. Een ander voorbeeld: de vele stuntactiviteiten zoals Het Chocoladehuis in Parijs. En we lanceerden meerdere nieuwe campagnes in China, de VS en Europa.’

13 (4) Arthur Simonetti
Marketing director DSM
‘DSM is nu echt ‘purpose led, performance driven’ te zijn. Wij zijn het eerste bedrijf dat dat zo expliciet communiceert naar alle stakeholders. We hebben de merkenportfolio, merkarchitectuur en productproposities per industrie versimpeld. De integratie van een heldere narrative en aangescherpte productproposities maakt helderder waar we voor staan en hoe we ons onderscheiden.’

14 (-) Boukje Taphoorn
Cmo bol.com
‘We lieten in de campagne ‘De winkel van’ zien dat we Nederlanders en Vlamingen echt snappen en dat we oplossingen bieden. Ook op het gebied van last mile hebben we flinke stappen gemaakt. Zo is de belofte ‘binnen twee uur bezorgd’ een feit geworden in Amsterdam.’

15 (44) Roy van Keulen

Executive director marketing & e-commerce Jumbo
‘Met onze collega’s werken we er elke dag aan om onze formule te verscherpen, waarbij wij Altijd Lage Prijzen hebben op discountniveau en de Laagste Prijs Garantie weer teruggebracht hebben in onze communicatie. Hiermee hebben we in 2018 onze beloften aan de klant nog duidelijker neergezet.’

16 (29) Pieter Smeets
Head of Marketing & Communications ASN Bank
‘De grootste prestatie was invulling geven aan de nieuwe merkstrategie en dat wierp dit jaar direct zijn vruchten af. Ik zette deze met mijn team om in nieuwe succesvolle geïntegreerde marketing en communicatiecampagnes. Daarmee werden veel meer mensen bereikt dan in eerdere jaren en het resulteerde in een forse groei in merkvoorkeur en klanten, waaronder vooral jongeren.’

17 (-) Valerie van Schaick
Business Executive Officer Culinary en Head of Marketing Communicatie, Media & Digital Performance Nestlé
‘Met Maggi werken we hard aan reducering van zout, het toevoegen van veel groente en minder opname van vlees in de recepten. Daarbij is ons Garden Gourmet-portfolio volledig vernieuwd. Het aanbod van Garden Gourmet sluit perfect aan bij de wens van 67 procent van de Nederlanders om minder vlees en meer plantaardige producten te eten.’ 

18 (18) Jorieke de Vries
Marketingmanager Lidl
‘Kenmerkend voor onze slagkracht is het in de markt zetten van Kordaat als A-merkbier. Met een knipoog naar de man en de grootschalige 360 gradeninzet waren we talk of the town. Met als resultaat in twee weken een naamsbekendheid van 0 naar 78 procent.’

19 (25) Nicole Freid
Directeur Marketing & Innovatie Hak
‘We hebben onder meer het assortiment groenten in stazakken uitgebreid. Hiermee sluit Hak aan bij de hedendaagse manier van eten. Door alle hypes en onzin heen blijven we de essentie van marketing zien en begrijpen en voldoen aan de behoeften van consumenten.’

20 (-) Peter van Mourik
Directeur Marketing en Communicatie Plus
‘Vorig jaar hebben we tien winkels volgens het nieuwe concept Plus Briljant 2.0 geopend. Met een focus op vers en op de ‘makerij’, waar verse maaltijden en maaltijdcomponenten klaargemaakt worden. Als enige bedrijf hadden we twee commercials in de finale van de Gouden Loekie-verkiezing. Het bewijs dat we met onze aanpak mensen raken.’

21 (4) Jeroen Hubert
Chief Commercial Officer Accell Group
‘Binnen tien maanden heb ik een globalteam opgezet, bestaande uit de disciplines marketing, innovatie, technologie, e-commerce en retail. We zijn van een decentraal geleide organisatie getransformeerd naar een centraal geleide, door marketing, innovatie, e-commerce en retailgedreven organisatie.’

22 (11) Erik-Jan Gelink
Commercieel directeur Transavia
‘Met eigen YouTube-formats en de SBS6-serie ‘Welkom aan Boord’ hebben we de merkvoorkeur laten groeien onder met name jongeren. Mijn grootste uitdaging: hoe vinden we de mensen die onze plannen komen verwezenlijken?’

23 (17) Susan Houben
Marketingdirecteur Vrumona
‘Met Vrumona’s nieuwe missie ‘Goed en gezond drinken voor iedereen’ maken we het verschil. Opnieuw zijn al onze merken sterker geworden, groeien we in penetratie, winnen we, marktaandeel en reduceren we de suiker en calorieën in rap tempo. We innoveren en investeren alleen in laag calorische proposities. Uitzonderlijk zijn de resultaten op de
merken Rivella en Sourcy.’

24 (48) Patrick Kuijsters
Director marketing & digital de Volksbank
‘Voor de Volksbank met de merken ASN, BLG Wonen, RegioBank en SNS was 2018 een jaar om trots op te zijn. Vanuit onze gemeenschappelijke missie ‘Bankieren met de menselijke maat’ zijn al onze merken sterk gegroeid, met een signifi cante verbetering in klanttevredenheid en NPS. Het bewijst het dat consistentie in strategie en executie vruchten afwerpt.'

25 (9) Pieter Zwart
Ceo Coolblue
‘In 2018 begonnen we met het bezorgen van pakketjes in de grote steden op de fiets. Ook zijn we in 2018 begonnen met CoolblueRepareert: onze eigen smartphone-reparatieservice. Samen met de Sint ben ik ook een dag op de pakfiets prijzen uit gaan delen. Dit alles leverde ons meer zichtbaarheid op en eind 2018 eindigden we met een recordscore voor klanttevredenheid: een NPS van 69.’

Countdown

Eerder publiceerden we al de nummers: 

Dinsdagavond laat leest u bij ons wie is uitgeroepen tot Marketeer of the Year 2019.

De Marketeer of the Year 2019 wordt uitgeroepen bij de Dutch Marketing Awards. Voor meer informatie en ticketverkoop, klik hier.

Belangrijke informatie voor abonnees

Abonnees ontvangen de complete Top 100 Marketeers 2019 in een bijlage bij Adformatie #3.

Lees in die editie ook de uitgebreide interviews met de drie genomineerden, Raymond Cloosterman (Rituals), Frank Elion (VGZ) en Michiel Muller (Picnic).

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie