Premium

Doritos introduceert nieuwe smaak met complottheorie over blauwe tongen

Influencers verspreiden een gerucht ter introductie van een nieuwe smaak, waar je een blauwe tong van krijgt.

Om de nieuwe smaak ‘Doritos Roulette Blue’ te promoten sloeg het merk de handen ineen met influencers. Zij maakten een opvallende foto van zichzelf: eentje met een blauwe tong. Het merk heeft, naar eigen zeggen, op deze manier een complottheorie verspreid. De actie is opgezet in samenwerking met Fitzroy.

‘Het doel van de campagne was om reuring te veroorzaken, voordat het product in de winkel komt te liggen’, verklaart Koen de Boer, creative strategist bij Fitzroy. ‘Dit deden we niet door expliciet de chips te promoten, maar de belangrijkste eigenschap: je krijgt er een blauwe tong van.’

Hiervoor heeft Doritos een campagne opgezet met diverse influencers, zoals Nienke Plas, Kaj van der Ree en Kalvijn. Zij plaatsten een foto of video van hun blauwe tong of een ander blauwgekleurd object. Tevens tagden zij het ‘Blauwe Meer’ als locatie bij de foto.

Belastingdienst

Vervolgens maakte Kalvijn een video over de complottheorie en zo ging het balletje rollen, vervolgt De Boer. ‘Met Kalvijn hebben we de theorie geformuleerd. We hebben hem  foto’s van de andere influencers gegeven, zodat hij daar iets omheen kon bedenken. In zijn video komen meerdere theorieën aan bod, bijvoorbeeld: het Blauwe Meer is een retraite voor influencers.’

Dit is de video met Kalvijn

Volgens De Boer gingen mensen ook zelf dingen bedenken. Hij noemt wat voorbeelden: ‘Sommigen dachten dat de Belastingdienst erachter zat, en ik heb zelfs gezien dat iemand dacht dat er een ziekte in influencerland heerste.’  

Hoeveel mensen daadwerkelijk zijn bereikt, moet nog in kaart worden gebracht, zegt De Boer. Maar hij beweert dat het merk vooral op een hoge engagement mikte. ‘En dat is geluk. Je ziet dat mensen met elkaar in gesprek gaan over wat er nou achter de actie zit.’

Vorige week vrijdag maakte Doritos middels een filmpje bekend dat het gerucht ter introductie van de nieuwe smaak is bedacht.

De influencercampagne duurde in totaal twee weken.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie