Google gaat 3D content indexeren: het begin van 3D contentmarketing?

Alles Augmented #20 🔥Tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality.

1. Google blijft heer en meester in het ontsluiten en presenteren van informatie

Op Google I/O 2019, de jaarlijkse developersconferentie, liet Google zien dat ze met nieuwe innovaties de koning blijven als het gaat om het ontsluiten van waardevolle informatie. Er werden nieuwe features voor de Google Lens, de software waarmee je camera de wereld snapt, gelanceerd . “With Lens we are indexing the physical world”. Je kijkt met Google Lens naar een menu-kaart en hij laat zien wat de populaire gerechten zijn met reviews en foto’s, als je een plant voor de camera hebt weet hij welke het is en waar je hem kan kopen. Google Lens krijgt Shopping, Dining, Text en Translate layers. Het wordt eigenlijk een soort AR-browser.

Google voegt verder AR toe aan haar zoekresultaten. Stel je zoekt op 'tijger' dan krijg je naast de zoekresultaten ook een 3D-model van een tijger en die kan je in AR bekijken. Met slechts een paar regels code kan je 3d content laten indexeren. Ik denk dat dit samen met Apple’s Quick Look het begin wordt van een nieuwe discipline: 3D-contentmarketing. Ook konden bezoekers met de I/O app via AR navigeren tijdens het event. Lees het uitgebreide I/O verslag op CNet.

Google Search will add 3D AR features

2. Nike gebruikt AR om jou te vertellen wat jouw perfecte schoenmaat is

Nike denk dat zo’n 60% van de mensen een verkeerde maat schoenen heeft. En daarom hebben zij de technologie Nike Fit gelanceerd waarbij je via AR de perfecte maat voor je schoenen ontdekt. In 2018 kochten zij de start-up Invertech en hun machine vision technologie hebben ze nu o.a. geïntrigeerd in de Nike+ app. Via de camera van de app verzamelt hij data van je voet en zo krijg je een advies op maat. Slim. Lees het artikel op Wired.

nike fit ar

3. Al meer dan 1 miljard mensen hebben Spark AR van Facebook gebruikt

Het is die tijd van het jaar voor developersbijeenkomsten want ook Facebook’s F8 vond plaats. Naast het feit dat de standalone VR-bril Oculus Quest te pre-orderen is (ik heb hem gelijk besteld 👌🏾), je kleren van influencers kan kopen vanuit een foto op Insta, waren er uiteraard veel AR-updates.

Spark AR van Facebook wordt enorm veel gebruikt en daarom breiden ze uit. “More than 1 billion people have used AR experiences across Facebook, Messenger, Instagram and Portal: using it to shop with more confidence, to expand their language of expression and to connect with loved ones in new and fun ways.” Zo kan vanaf de zomer iedereen via Spark Creator, camera effects maken voor Instagram en breiden ze uit naar Windows. Facebook is hun AI voor AR en VR verder aan het ontwikkelen zodat het b.v. nog beter gezichten en ledematen herkent. En ook slimmer aan het maken met het oog op inclusiviteit zodat de camera effecten b.v. handen van alle huidskleuren herkennen. Deze demo voor full body tracking in VR ziet er ook veelbelovend uit.

Lees de update van FB over dag 1 en dag 2 van het event.

F8 2019 keynote in 12 minutes

4. Kunstzinnige collages in AR met Weird Cuts

De Google Arts & Culture app van Google biedt echt allerlei toffe content rondom kunst en ook vele interactieve experimenten. Waaronder nu in de Android app, iOS volgt ergens deze week, het experiment Weird Cuts van artists in residence Zach Lieberman en Molmol Kuo. Met de feature kan je foto’s maken en daar collages van maken die in de echte wereld via AR te zien zijn. Nice.

Weird Cuts: Create collages in Augmented Reality

5. Microsoft deelt nieuwste HoloLens 2 updates

Microsoft kan als de speler op het gebied van Enterprise AR met haar onlangs gehouden event MS Build 2019, niet ontbreken in dit rijtje. Uit cijfers van Steam blijkt bijvoorbeeld dat 10% van de headsets die Steam gebruikt een Windows Mixed Reality headset is.

Op het congres was een teaser van een nieuwe mobile Minecraft AR-game. Maar het ging vooral om de nieuwe HoloLens 2. Er werd bekend gemaakt dat de HoloLens 2 voor bedrijven straks ook te leasen is voor $99, normaal kost deze $3.500. Er was een demo van de Apollo 11 maanlanding met de nieuwe Unreal Engine , die on stage mis ging, maar op video er te gek uit ziet.

Maar het meest interessante vond ik de demo van Mattel en Spatial, de app om in AR samen te werken. Microsoft heeft Spatial geïntegreerd met Teams en OneDrive en op deze manier kan je allerlei bestanden en documenten in een virtuele meeting brengen. En als je geen HoloLens hebt dan kan je ook via een telefoon (of laptop) meedoen en via spatial anchors zie je de content dan ook in de ruimte.

Mattel Hololens 2 Demo

Lees meer en schrijf je in

Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts of schrijf je in voor mijn tweewekelijkse AR nieuwsbrief.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie