Joris Beckers (Picnic) wint de LOEY Award 2019

De jury: 'Joris is een gedurfd avontuur aangegaan tegen de gevestigde supermarkten.’

Joris Beckers, co-founder van Picnic, is uitgeroepen tot de beste online ondernemer van Nederland. Hij heeft dinsdagavond de LOEY Award 2019 in ontvangst mogen nemen. De jury beoordeelde de kandidaten naar maatstaven van groei, innovatie en inspiratie. De onderscheiding werd dinsdagavond voor de tiende keer uitgereikt in Capital C Amsterdam. De LOEY Talent Award ging dit jaar naar Thalita van Ogtrop (The Next Coset). 

Minimelkboertjes

Picnic-oprichter Joris Beckers is geen newbie in de internetwereld. Vanaf 1999 bouwt hij vanuit diverse ondernemingen o.a. software voor diverse online-retailers. In 2012 begint Beckers met de voorbereidingen voor een bedrijf in de ‘food-markt’. Het valt hem op dat consumenten online veel non-foodartikelen kopen zoals elektronica en mode, maar niet vaak digitaal boodschappen doen.

Aan de grondslag van deze soberheid ligt het logistieke probleem dat bekend staat als de ‘last mile’. De vervoerskosten van de last mile, i.e. de ritten van de bewaarplaatsen naar de individuele voordeuren zijn, vanwege de relatief kleine volumes en veelheid van bezorgpunten hoog, waardoor online producten duurder zijn dan die in schappen van de reguliere supermarkten. Beckers verzint samen met zijn partners een oplossing voor dit probleem en lanceert in 2015 Picnic. De hogere kosten van de last mile hebben Beckers en zijn companen kunnen reduceren door een moderne melkboer te creëren met een klein elektrisch voertuig. Slimme routeplanning en vasthouden aan een enkel bezorgmoment deed de rest.

Hierdoor is het bezorgmodel van Picnic efficiënt, duurzaam, en in staat om de boodschappen tot op de minuut precies te leveren. Uiteindelijk moet Picnic meer dan enkel een boodschappendienst worden, maar een bezorgdienst van ook andere producten. Picnic is op dit moment actief in 90 plaatsen in Nederland en in bijna 30 steden in Duitsland. Voor het bedrijf werken inmiddels meer dan 3.000 medewerkers. De jaaromzet in Nederland bedroeg aan het einde van 2018 200 miljoen euro.

Fouten durven maken 

Juryvoorzitter Pieter Zwart windt er geen doekjes om: ‘Joris is met Picnic een gedurfd avontuur aangegaan tegen de gevestigde supermarkten. Door een zorgvuldige voorbereiding is hij, samen met zijn zakenpartners, in staat geweest het doen van online boodschappen opnieuw vorm te geven en in korte tijd duizenden consumenten aan zich te binden. Door zijn doorzettingsvermogen en zelfverzekerdheid durft Joris het aan om dagelijks dingen te doen die hij niet eerder gedaan heeft. Elke drie maanden weet hij zich opnieuw uit te vinden en opnieuw aan te passen aan de omvang van zijn bedrijf. Zijn ondernemersverhaal laat zien dat procesinnovatie en tech-DNA een doorslaggevende factor kan zijn voor het succesvol bouwen van een onderneming in een concurrerende markt.’ 

Talent Award

Naast de winnaar van de LOEY Award werd dit jaar voor de vierde keer de LOEY Talent Award uitgereikt. Een onderscheiding voor een ambitieuze en talentvolle online ondernemer die groei en innovatie heeft bewerkstelligd en hiermee anderen in de Nederlandse online industrie inspireert. Thalita van Ogtrop van The Next Closet mocht dit jaar de onderscheiding in ontvangst nemen.

Van Ogtrop werd gekozen na een stemming in de zaal nadat persoonlijke video-pitches van de drie finalisten werden vertoond. Vanwege het 10 jarig bestaan van de Stichting LOEY en het stimuleren van meer diversiteit in de Nederlandse internetindustrie waren dit jaar alleen talentvolle vrouwelijke online ondernemers genomineerd voor de onderscheiding.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie