Premium

LinkedIn, de ideale schoonzoon onder socialmediaplatforms

Nepnieuws en trollen vind je tegenwoordig overal, maar je hoort weinig over LinkedIn. Waar zijn die haatzaaiende professionals?

Still uit uitzending SchoolTV

Over sociale media wordt veel gezeurd. Plat gezegd is Twitter de luidspreker van Trump, vergroot Facebook de filterbubbel, en draagt Instagram bij aan onrealistische schoonheidsidealen – als we afgaan op de krantenkoppen tenminste. Maar over LinkedIn blijft het oorverdovend stil in het nieuws. Je hoort geen verhalen over trollen, extremisten en activisten. Opvallend, aangezien het naar eigen zeggen 645 miljoen leden wereldwijd telt. Hoe blijft het platform zo vredig en zoet?

Eerst even wat facts and figures. LinkedIn werd in 2002 opgericht (een jaartje later werd het gelanceerd) door Amerikaanse internetondernemer Reid Hoffman als plek waar professionals banen kunnen vinden. Dat sloeg aan: in de loop de jaren is LinkedIn uitgegroeid tot het grootste sociale netwerk gericht op professionals. Wereldwijd claimt het 645 miljoen leden te hebben, waarvan er 8 miljoen in Nederland wonen. 

Van socialnetwerk naar nieuwsplatform

LinkedIn is een digitale koploper en doet hard zijn best om die positie te behouden. Er hijgen immers genoeg buitenlandse concurrenten in de nek (zoals het Duitse Xing en Franse Viadeo). Daarom wil het platform meer de rol van een nieuwssite pakken en richtte een in-house redactie op.

Deze redactie telt maar liefst 67 man, waarvan twee redacteuren van Hollandse bodem (Jolanda Heunen en Pieter Cranenbroek). Dagelijks maken zij de ‘Nieuwsflitsen’, een pagina binnen LinkedIn met een samenvatting van zakelijk en economisch nieuws. Ook vind je daar trends en carrièretips. De redacteuren zijn tevens verantwoordelijk voor de pagina ‘Nieuws en Inzichten’ (deze vind je rechts bovenaan de startpagina). Daar lezen gebruikers nieuwsitems van andere media zoals Guardian en New York Times. Leden kunnen hier overigens ook zelf content delen.

Wie zijn Jolanda Heunen en Pieter Cranenbroek? 
Heunen heeft tien jaar ervaring in de journalistiek. Zij werkte hiervoor als Engelstalige redacteur voor industriële bladen (waaronder 3D fab+print en Managing Aging Plants). Cranenbroek deed verslag over de Europese Unie en werkte de afgelopen jaren als eindredacteur voor een financiële uitgever in Londen.
LinkedIn

Broedplaats voor nepnieuws?

Op LinkedIn circuleren een hoop nieuwsberichten. Daarnaast biedt het platform genoeg interactiemogelijkheden (like-knop en je kunt bericht delen en commentaar geven). Het heeft dus alle ingrediënten om een broedplaats voor trollen en nepnieuws te worden. Maar dat lijkt – tot zover bekend – niet het geval.

Wat doet LinkedIn anders dan Facebook en Twitter? En welke rol spelen de redacteuren daarbij? Sandrine Chauvin, EMEA managing director bij LinkedIn, vertelt over de online cultuur en licht de redactiestrategie toe.

Hoe komt het dat er op Linkedin zo weinig nepnieuws circuleert?
‘LinkedIn is een plek waar professionals met elkaar in gesprek gaan’, antwoordt Chauvin. ‘Hierdoor denk je wel drie keer na voordat je wat plaatst. Je wilt natuurlijk niet dat je collega’s of baas gekke berichten zien; dat kan je carrière flink om zeep helpen.

'Wat een hoerenbedrijf'
Het is overigens vaker voorgekomen dat iemand is ontslagen door een bericht op social media. Zo had een medewerker van Blokker zijn baas tevergeefs om een voorschot gevraagd, waarop hij op Facebook plaatste: ‘Blokker wat een hoerenbedrijf, spijt dak er ben gaan werken.’ Ook is een medewerker ontslagen omdat hij weigerde zijn functietitel op LinkedIn aan te passen. Ja, je kunt carrière zeker om zeep helpen met (a)sociale media. 

Wat voor een type artikelen maken de LinkedIn-redacteuren? Zijn dat verhalen die hevige debatten losmaken en kunnen leiden tot polarisatie?
‘Redacteuren schrijven vooral over economisch en zakelijk nieuws’, zegt Chauvin. 'De Nederlandse redacteuren maken hierbinnen een selectie van nieuws dat voor Hollanders interessant is.'
 Volgens haar zijn dat geen onderwerpen die polariserend werken. En als het politieke onderwerpen, zoals Brexit, betreft: ‘Dan schrijven we vooral over wat het voor professionals betekent, en laten we politieke kleur buiten beschouwing.’

Ook selecteren redacteuren relevante inzichten, ‘en moedigen ze leden aan om discussies over professionele onderwerpen te voeren’. Maar die lopen volgens Chauvin nooit uit de hand: ‘Onze algoritmen en redacteuren grijpen tijdig in.’ Ook kunnen leden zelf meldingen maken.

Jullie plaatsten wel artikelen over de bosbranden in Brazilië..
Het nieuws over de bosbranden in Brazilië hebben we in Nederland, Frankrijk, Brazilië en de VS opgenomen in de Nieuwsflitsen omdat het een van de grootste onderwerpen was tijdens de G7-top
en omdat deze branden een economische en diplomatieke impact hebben', zegt Chauvin. Ze voegt heel politiek correct toe: 'Wat we hier doen is vooral de feiten voor zich laten spreken en leden de kans geven om in discussie te gaan met elkaar en dat te faciliteren.’

Werkt LinkedIn samen met controversiële influencers voor artikelen?
Er zitten genoeg controversiële, invloedrijke mensen op LinkedIn, neem Dirk Scheringa, Wierd Duk en Thierry Baudet. Ondanks hun grote achterban
op LinkedIn werken de LinkedIn-redacteuren niet met hen samen.

‘Ons LinkedIn-influencerprogramma is vooral gericht op toonaangevende leidinggevenden die grote organisaties, merken of start-ups runnen.’ Neem bijvoorbeeld: Bill Gates, Richard Branson, Christine Lagarde, Justin Trudeau, Emmanuel Macron of Nederlandse opinieleiders zoals Jeroen Tas en Gijs van Wulfen. ‘Zij delen regelmatig inzichten en schrijven artikelen', aldus Chauvin. Om als influencer aan dit programma mee te doen, moeten zij eerst worden uitgenodigd door het redactieteam.

Ronkende taal

Kortom: het lijkt erop dat mensen zich, in tegenstelling tot Facebook en Twitter, minder snel ongenuanceerd uitlaten op LinkedIn. Adformatie hield ook een tijdje discussies onder vakgenoten in de gaten en kwam tot de conclusie dat het inderdaad vooral vakinhoudelijk blijft. Geen scheldpartijen, maar hooguit wat ronkende taal om zichzelf als expert voor het voetlicht te brengen. Lees bijvoorbeeld deze  discussie onder twee topmannen van digitale bureaus.

LinkedIn
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie