Jumbo op drift in 2019 met omzetstijging van €1 miljard

Winkelbestand blijft groeien en omzetstijging in bestaande winkels ruim boven de gemiddelde marktgroei

Supermarkt Jumbo werkt, vooralsnog in de schaduw van grote broer Albert Heijn, aan een coup voor het marktleiderschap. Op lange termijn dan, want in 2018 liep Jumbo qua marktaandeel (19,1%) slechts een paar tienden van procenten in op de eeuwige marktleider (34,7%). Op basis van de vandaag gepresenteerde cijfers en de prestaties van het eerste halfjaar van 2019 is de kans aanwezig dat Jumbo ook dit jaar weer een beetje inloopt. De consumentenomzet onder de Jumbo formule is dit jaar namelijk met maar liefst €1,027 miljard toegenomen met +14% tot €8,432 miljard. Veelzeggende cijfers. De totale consumentenomzet van Jumbo Groep Holding komt dit jaar uit op €8,682 miljard.

Foodbeleving cruciaal voor de toekomst

Ceo Frits van Eerd is tevreden en kijkt vol goede moed naar de toekomst: ‘Als we deze groei ook in 2020 kunnen vasthouden, dan moeten we in staat zijn om onze omzetdoelstelling van € 10 miljard in 2021 te behalen. Dat is het jaar waarin ons familiebedrijf honderd jaar bestaat. 

Van Eerd ziet kansen: ‘Op de Belgische markt zijn we goed ontvangen; we zien daar veel ruimte voor uitbreiding. We merken dat op onze thuismarkt foodbeleving een steeds belangrijkere rol speelt. Dat verklaart ook het succes van onze Jumbo Foodmarkt, met een ruim en onderscheidend aanbod van lekker en gezond eten, vers klaargemaakt door onze wereldkoks. Elementen van dit concept, en ook van La Place, passen we steeds vaker toe in onze reguliere winkels en onze Jumbo City stores.’

Lekkere en gezonde voeding

Jumbo blijft naar eigen zeggen met allerlei vernieuwingen bewust inspelen op de groeiende behoefte van haar klanten aan winkelgemak en lekker en gezond eten. Het begin 2019 geopende Jumbo Food College powered by La Place vervult een spilfunctie in deze ontwikkeling. In dit gezamenlijke kennis- en opleidingscentrum zijn in het eerste jaar al 400 nieuwe recepturen ontwikkeld voor Jumbo en La Place. Het groeiende consumentenbewustzijn ten aanzien van gezonde voeding beantwoordt Jumbo met de digitale Jumbo Foodcoach. Deze toepassing is erop gericht klanten op een gepersonaliseerde wijze te helpen met het maken van bewuste, verantwoorde en lekkere voedingskeuzes.

Samenwerking Hema

De eind 2019 beklonken commerciële samenwerking met Hema leidt onder meer tot 17 Jumbo winkels in panden van Hema in binnenstedelijk gebied. Daarnaast zullen Jumbo en Hema op zes stationslocaties een gezamenlijk winkelconcept ontwikkelen waarbij Jumbo het foodassortiment levert. Door deze samenwerking krijgt Jumbo ruimer toegang tot gewilde stadslocaties voor het openen van supermarkten. Jumbo heeft bovendien overeenstemming bereikt met de biologische groothandel Udea om in 2020 een zestal winkels in de Randstad over te nemen. Het gaat om locaties waar nu filialen van Marqt en Ekoplaza zijn gevestigd.

Investeringen online

Met aanhoudende investeringen heeft Jumbo in 2019 de sterke groei van haar onlineactiviteiten vast weten te houden. Het aandeel online omzet van Jumbo is dit jaar doorgegroeid tot ruim 4%.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie