Direct geboekte hotelkamer vaak goedkoper dan bij Booking, Expedia of Hotels.nl

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat hotels hun kamers regelmatig goedkoper aanbieden via hun eigen site dan op boekingssites.

Direct boeken vaak goedkoper
123rf

Consumenten die zoeken naar een goedkope hotelkamer doen er goed aan om verder te kijken dan sites als Booking.com, Expedia.nl en Hotels.com. Dat zegt althans de Consumentenbond. Uit onderzoek dat de bond uitvoerde, blijkt dat hotels hun kamers regelmatig goedkoper aanbieden via hun eigen site dan op de gespecialiseerde boekingssites.

Het onderzoek

De Consumentenbond vergeleek van 30 hotels in Amsterdam, Groningen, Berlijn en Parijs de prijs op boekingssites en op de hotelsite. 14 keer was de standaard tweepersoonskamer bij het hotel zelf het goedkoopst. Expedia.nl bood 8 keer de goedkoopste kamer, Booking.com en Hotels.com elk 7 keer. De

Consumentenbond: 'Meestal was het prijsverschil maar een paar euro, maar soms liep het verschil op tot tientallen euro’s. Zo bood een hotel in Amsterdam een kamer aan voor 178 euro per nacht, terwijl die op Booking.com 217 euro kostte. Een prijsverschil van bijna 40 euro.

Gevoel van schaarste creëren

Boekingssites geven hun bezoekers een gevoel van schaarste door meldingen te plaatsen als ‘nog maar 1 kamer op deze site’. 'Verkooptrucs', noemt de Consumentenbond dat. 'Vaak zijn er wel meer kamers beschikbaar, net even anders of met andere voorwaarden. Soms is er inderdaad nog maar één kamer, maar plaatst het hotel de volgende dag weer nieuwe kamers op de boekingssite.'

Deze manier van communiceren kreeg in het verleden veel kritiek. In 2014 kreeg de werkwijze van Booking.com van de Reclame Code Commissie het stempel 'misleiding'. Het werd gevraagd de formulering aan te passen. Tegenwoordig wordt het gevoel van urgentie opgeroepen met kreten als 'Nog maar 7 kamers zoals deze over op onze site', of ' Laatste kans! Nog 1 kamer vrij op onze site!'

Doorgestreepte prijzen

De Consumentenbond stelt dat ook doorgestreepte prijzen en speciale aanbiedingen consumenten moeten verleiden om te boeken. ‘Maar hoe kortingen precies tot stand komen, is vaak onduidelijk. De Europese Commissie is hierover in gesprek met Expedia en Hotels.com. Booking.com heeft al toegezegd uiterlijk half juni de informatie over prijzen en beschikbaarheid duidelijker op zijn website te zetten.’

Het hele onderzoek is te lezen in de Consumentengids van maart 2020.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie